SEARCH

Swiss Game Design
2022-06-25 19:17:32
https://vintagecomputing.ch/?browseid=85
The swiss gamedesign was influenced and even founded by the cracker scene coming from the C64 to Amiga and the other tree was the Atari ST. Around 25 own Games and Ports were created and published from 1985-1997. There was even an own publisher Linel. 
https://vintagecomputing.ch/?browseid=2406
Die Digitalisierung ist ein schwieriger Transformationsprozess, der seit 40 Jahren andauert und gegen den sich grosse Teile der Gesellschaft lange Jahre (zum Teil zu Recht) gewehrt haben. Letztlich geht es um die tiefgreifende Ablösung der auf Menschen-prozessierten-Medien zu auf Computern-prozessierten-Medien, die dann wiederum vom Menschen bedient, genutzt werden. Und selbstverständlich viele neue Anwendungen möglich machen. Die Corona-Pandemie hat nun die letzten Zweifler* zumindest zu Nutzern* gemacht.
Vom Auf-Menschen zu auf Computer-Laufende-Medien
Die Digitalisierung ist letztlich die Digitalisierung des Menschen zur Turing Maschine / Universalmaschine, einem einfachen Buchhalter mit Stift und Papier. Es ist die Kybernetik der 30 Jahre in der Realität, unserer Realität. Es geht um automatisch prozessierte Regelsysteme, die das erst möglich machen. Die Ausstellung zeigt in ihrem Ausgestellten ethnologisch und ethnografisch, was die Digitalisierung so erfolgreich gemacht hat, die Technologie dahinter ist anscheinend verschwunden. Sie ist im Hintergrund, im Handy, im Server (Server?) und ist damit handhabbar geworden. Nun ist sie durchsetzbar, weil sie niedlich und nett ist, was sie nie war. Die Digitalisierung wird zum Oberflächenphänomen und eine Ausstellung zum digitalen Planet schafft es, daran kleben zu bleiben. Ihr fehlt das digitale Herz! Sie ist letztlich nur GUI (Was die Computertechnologie ab 1985 sehr erfolgreich machte und mit dem WWW explodieren liess).
Diese digitale Welt ist nur möglich, weil millionenfach Programme warten, endlos warten auf Eingaben oder weil sie endlos vor sich hinrechnen. Selbst ein banales Programm wie Excel wartet bis der da draussen – genannte – User* etwas tut. Computer, Computerprogramme sind unsere kleinen je eigenen Sklaven, Maschinchen mit weissen Handschuhen.
https://vintagecomputing.ch/?browseid=1138
First developing on Atari ST (Assembler) but never published something except a demo for a bbs 1993 (First founded by two brothers). First not released ‘product’. A listing game for Happy Computer. 
Than switched to Macintosh (1995 ). Games in C . And than published over the net (website) or in Maganzines Disc-Magazines as Shareware. Paid first with checkes (almost impossible to get the money for 15$ games), so switched to real money and than to KAGI.com a first worldwide payment service.
Inbetween the author worked produced Flash-Games for advertising and ported a lot of games for Java (Applets) 1996 . 
Afterwards switched to Objective-C on MacOSX with a new name: la1n.ch. 
.
2023-03-20 16:40:51
https://vintagecomputing.ch/?browseid=7640
In January 1981, MOS Technology, Inc., Commodore's integrated circuit design subsidiary, initiated a project to design the graphic and audio chips for a next-generation video game console. Design work for the chips, named
https://vintagecomputing.ch/?browseid=4204
Swapping Vilan
An Roger Sandmeier erinnere ich mich leider nicht. Chris Haller habe ich vermutlich über Chris Weber kennengelernt und Chris Weber vermutlich über einen Swapping Kollegen oder dann in der Computerabteilung vom Vilan oder Jelmoli :).
.
2022-07-08 18:16:40
https://vintagecomputing.ch/?browseid=4552
operativ
der Leiter der Bezirksverwaltungen
Berlin
Dresden, Erfurt,
Frankfurt/
Oder
Rostock West und Nord
Leipzig, Magdeburg, Potedam,
BStU
000005
Nach vorliegenden Informationen werden von dem Schweizer Klein-
vorlag
"Fata Morgana Spiele
das strategische Brettspiel
"Kreml"
und vom Hersteller
"Spiole Na Kro Soft
11
dessen Umsetzung als
Computerspiel
"Kreml"
für den Computer
"Atari ST" (mit Monochrom-
monitor)hergestellt.
Der Inhalt dieser Spiele widerspricht auf Grund der
antisowjeti-
schen Aussagen den Interessen der
DDR (vgl. Anlage
• Spielbe-
schreibung in der Zeitschrift
"Happy Computer"
7/88).
Die Einfuhr dieser• Spiele ist
im grenzüberschreitenden Reiseverkehr nach den Entscheidungs-
grundsätzen der DA 11/87 und
im Geschenkpaket-
und
-päckchenverkehr auf den Postwege nach
den Entscheidungsgrundsätzen der
https://vintagecomputing.ch/?browseid=7905
  • Show colors
  • Show good graphics
  • show a lot of sprites!
  • hast do be somehow 3d
  • not really graphical design … 
(Intro and demoscene)
https://vintagecomputing.ch/?browseid=9439
  • Arkanoid/Breakout
  • Create Accounts
  • Own Titlescreen upload
  • Own Levels / Editor
  • Playable for others etc.
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5484

 

Games waren am Anfang einfach kopierbar. Ein Kopierschutz existierte nicht. Die Games wurden dann auch kopiert, was das Zeug hielt. Die Schweiz war prädestiniert dafür, denn sie kannte kein (digitales) Copyright – die Privatkopie lässt grüssen! Damit war das Feld weit offen für alle. Berüchtigt und bekannt waren die sogenannten Kopier-Parties. Häufig waren sie ein Missbrauch der Treffen in den Computerclubs. Erst mit der Zeit entstanden komplexere Schutzmechanismen wie nicht kopierbare Anleitungen oder Disketten mit Löchern. Diese ließen sich nun nicht mehr so einfach umgehen – und so entstand eine Szene von «Crackers».
Abbildung 11: Rudolf Stramm alias Hcc prüft den Code des Spiels WAR HELI und zeigt, wie gut der Kopierschutz eingebettet wurde. So gut, dass das Spiel nicht kopiert werden konnte, in der Konsequenz aber gerade deswegen auch keine sehr grosse Verbreitung fand. Screenshot aus de SRF Doku (Schlumpf/Trinkler 1989).
Crackers dis-assemblierten den Code und hatten damit den unkommentierten Source-Code vorliegen. Nach und nach entfernten sie die Schutzmassnahmen und gaben die Software frei. Meist handelte es sich dabei um Games.
Das Cracking war für viele selbst eine Art Spiel mit einer Spielmechanik. Rudolf Stramm alias Hcc beschrieb es als ein Duell zwischen dem Entwickler und dem Cracker:
“Man misst sich mit dem, der den Schutz gemacht hat. Es ist im Prinzip ein Wettkampf. Darum strahlt es einen gewissen Reiz aus. Es ist eine Sucht”.
Hcc, Rudolf Stramm, Min 15:09, in: (Schlumpf/Trinkler 1989)
Im besten aller Fälle integrierten die Cracker auch noch einen sogenannten Trainer. Damit konnte man sich eine unendliche Anzahl Leben geben oder sich an bestimmte Orte im Spiel teleportieren. Viele Spiele waren mit ihrem hohen Schwierigkeitsgrad nur so wirklich spielbar – so zum Beispiel das berüchtigte Rick Dangerous.
Der Name der Swiss Cracking Association singt im Namen von dem allem ein Lied. Und sie betätigten sich auch im ‘Schweizerischen GameDesign’. So crackten sie die Summer Games (C64, 1984) und ersetzten eine der Flaggen mit der schweizerischen Flagge und fügten dazu noch eine instrumentale 8 Bit Version der Nationalhymne ein. Wer auf die Schweizer Flagge klickt, hört diese Hymne. Das ist gleichzeitig Schweizer Game Design als auch die inoffizielle Hymne für das Schweizer Game Design.
Abbildung 12: Summer Games für den C64 (1984). Mit der Schweizer Flagge und Hymne gecrackt von der Swiss Crackers Association SCA.
Cracken bedeutete letztlich, eine Software und damit Spiele verstehen zu lernen. Und langsam aber kontinuierlich begannen diese Cracking-Gruppen die Programmierung von Spielen zu verstehen. Angefangen hat das bei der Darstellung von Grafiken und dem Abspielen von Musik, dann ging es weiter zur Integration von Spielmechanik – alles war erkennbar und letztlich auch wiederum einsetzbar. Wurden Grafik und Musik anfangs aus den Games extrahiert, kamen je länger desto öfter eigene Grafiken und eigene Musik hinzu. Unter den Mitgliedern von Cracker Gruppen entdeckt man viele spätere Grafiker und Musiker. Cracken von Spielen und Entwicklung eigener Spiele diente also durchaus auch als Startbrett für eine Karriere im Bereich der sogenannten Kreativwirtschaft sowie der IT.
https://vintagecomputing.ch/?browseid=9073
Subject:
'Re: VIC-II colors'
From: Robert 'Bob' Yannes
To: Philip
'Pepto' Timmermann
Date: 27.09.1999
I was involved with the development of the VIC-II, however the actual implementation of the design, including the Color
Palette, was done by someone else. I have forwarded your message to him, but it is up to him if he wants to respond.
I can tell you that the design was based on the principle that adding a sine wave of a particular frequency and amplitude
to an inverted version of the same sine wave at a different amplitude produces a phase-shifted sine wave of the same
frequency. The amount of phase shift is directly proportional to the amplitudes of the two sine waves.
The VIC-II used the 14.31818 MHz master clock input (4 times the NTSC color burst frequency of 3.579545 MHz) to produce
quadrature square-wave clocks. These clock signals were then integrated into triangle waves sing analog integrators. The
triangle waves were then integrated again into sine waves (actually rounded triangle waves, but good enough for this
application). This produced a 3.579545 MHz sine wave,
inverse sine wave, cosine wave and inverse cosine wave.
An analog summer was used to create the phase-shifts in the Chroma signal by adding together the appropiate two waveforms
at the appropiate amplitudes. The Color Palette data went to a look-up table that specified the amplitude of the waves by
selecting different resistors in the gain path of the summer. The end result was that we could create any hue we wanted by
looking at the NTSC color wheel to determine the phase-shift and then picking the appropiate resistor values to produce
that phase-shift.
Color Saturation was controlled by scaling the gain of the summer. When we picked the resistor values to determine the
output phase-shift, we also scaled them to produce the desired output amplitude. Luminance was controlled using a simple
voltage divider which switched different pull-down resistors into the open-drain output. We could create any Luminance we
wanted by choosing the desired resistor value.
I'm afraid that not nearly as much effort went into the color selection as you think. Since we had total control over hue,
saturation and luminance, we picked colors that we liked. In order to save space on the chip, though, many of the colors
were simply the opposite side of the color wheel from ones that we picked. This allowed us to reuse the existing resistor
values,
rather than having a completely unique set for each color
I believe that Commodore actually got a patent on this technique. It was certainly superior to the Apple or Atari approach
at the time, as they ended up with whatever colors that came out--ours allowed the designer to freely select Hue,
Saturation and Luminance.
Since all of this was based on selecting different resistor values and resistance varied from chip lot to chip lot, there
was variation from one Commodore 64 to another. It wasn't as bad as it could have been though, since all of the Chrominance
selection was based on resistor ratios, which could be kept constant even if the actual resistor values varied. Luminance
was more of a problem. A trimmer resistor should really have been used to pull up the output. This would have allowed the
Luminance to be adjusted for consistency from unit to unit, however Commodore didn't care enough about consistency to
bother with adjusting each unit
Robert
'Bob'
Yannes
https://vintagecomputing.ch/?browseid=9461
<applet archive="/web/20010826133850oe_/http://www.design-republic.ch/breoid/AppletClasses.jar" code="TrivialApplet.class" width="500" height="300">
 <param name="name" value="imp89"> 
  
 <param name="email" value="rbauer@ds.unizh.ch"> 
 <param name="comment" value="i code therfore i am"> 
 <param name="http" value="www.design-republic.ch">
             <param name="editor" value="NO">
  <param name="level0" value="(l)[105(17!8][15(80!1][105(38!8][120(80!5][60(206!4][70(80!4][160(206!4][310(205!3][360(122!1][110(206!1][210(206!1][260(205!1][360(143!1][360(205!1][360(55!7][10(206!8][360(78!6][360(101!1][65(140!4][65(160!4][15(140!4][180(35!1](/l)">
<param name="level1" value="(l)[65(215!2][115(215!2][165(215!2][215(215!2][265(215!2][315(215!2][365(215!2][180(65!2][60(154!5][365(140!5][115(150!8][310(140!8][165(150!6][230(65!4][130(65!4][10(215!4][255(145!1][255(125!1][255(165!1](/l)">
<param name="level2" value="(l)[170(72!5][170(93!3][170(54!1][170(13!2][170(33!2][115(11!3][220(12!8][220(33!8][220(55!8][220(76!8][220(94!8][115(95!2][115(73!2][115(32!1][115(52!1][65(9!8][65(32!8][65(53!8][65(74!8][65(94!8][65(115!2][115(114!2][170(135!2][220(113!2][245(140!8][245(160!8][245(180!8][245(150!8][245(170!8](/l)">
<param name="level3" value="(l)[300(133!2][250(134!1][110(34!5][195(18!4][195(38!4][195(58!4][195(76!4][195(96!4][195(115!4][195(137!8][0(76!8][45(98!8][95(118!8][140(137!8][275(32!5][395(196!1][345(196!1][295(196!1][160(193!7](/l)">
<param name="level4" value="(l)[380(194!2][180(111!6][330(194!2][280(194!2][230(174!2][180(157!5][130(174!2][80(195!2][30(216!2][130(195!1][230(195!1][180(195!1][180(134!4][180(91!9][180(68!9](/l)">
<param name="level5" value="(l)[62(215!2][85(11!8][85(29!8][85(48!8][85(66!8][85(87!8][185(8!8][185(29!8][185(49!8][185(67!8][185(88!8][135(67!5][135(10!1][135(46!4][135(28!1][135(88!2][85(107!8][185(109!8][110(215!5][160(215!8][185(146!9][85(167!9][85(147!9][185(166!9][400(100!9][350(101!9][300(102!9][350(79!9][350(121!9][210(215!9][260(215!9](/l)">
<param name="level6" value="(l)[62(215!2](/l)">
<param name="level7" value="(l)[62(215!2](/l)">
<param name="level8" value="(l)[62(215!2](/l)">
<param name="level9" value="(l)[62(215!2](/l)">
<param name="level10" value="(l)[62(215!2](/l)">
<param name="level11" value="(l)[62(215!2](/l)">
<param name="level12" value="(l)[62(215!2](/l)">
<param name="level13" value="(l)[62(215!2](/l)">
<param name="level14" value="(l)[62(215!2](/l)">
<param name="level15" value="(l)[62(215!2](/l)">
<param name="level16" value="(l)[62(215!2](/l)">
<param name="level17" value="(l)[62(215!2](/l)">
<param name="level18" value="(l)[62(215!2](/l)">
<param name="level19" value="(l)[62(215!2](/l)">
<param name="stone0" value="stones0.jpg">
<param name="stone1" value="stones1.jpg">
<param name="stone2" value="stones2.jpg">
<param name="stone3" value="stones3.jpg">
<param name="stone4" value="stones4.jpg">
<param name="stone5" value="stones5.jpg">
<param name="stone6" value="stones6.jpg">
<param name="stone7" value="stones7.jpg">
<param name="stone8" value="imgs_usr/stones8.jpg">
<param name="background" value="back.jpg">
 <param name="ball" value="kugel0.jpg">
 <param name="schle" value="schle.jpg">
   <param name="shadow" value="true">
</applet>
Grouping
2022-07-02 08:49:18
https://vintagecomputing.ch/?browseid=4212
How people connect each other. Which places were important and why? Which media was important and why? Most of this places (Clubs, Supermarkets,  Arcades/Spielsalon, Computershops).
What happened with people from the country side? 
Power (Einfluss, Agency)
2023-04-04 08:41:24
https://vintagecomputing.ch/?browseid=7692
Coding gives you power.
Everybody can have its own slave (LCP)!
https://vintagecomputing.ch/?browseid=4494
Tiling was a design pattern often used in the beginning of the gamedesign.
Reason:
  • Tilebase is simple to use. Create the tiles and just say here is TileA, titleB.
  • Tilebase save space (######) - important in the beginning
  • Tilebased could be used for creating games (Labyrinths) with Sprites in front
  • You can create very fast new levels
  • The hardware has often tilebased background support 
  • Seamless tiles create very fast interesting backgrounds and foregrounds … 
Gescomp 720 / 730 1982
2023-03-20 11:54:29
https://vintagecomputing.ch/?browseid=7573
GESPAC SA was a Swiss company who designed the G-64/96 Bus in 1979. This interface bus concept provides a simple way to interface microprocessor modules with memory and peripheral modules on a parallel bus. The G-64/96 Bus uses a simple, yet modern and powerful interface scheme which allows a higher level of functionality from the single height Eurocard form factor. The low overhead of the G-64/96 Bus interface greatly eases the design of custom boards by the User. This is why, even many years after its invention, the G-64/96 Bus is still widely used in the industry. 
 
https://vintagecomputing.ch/?browseid=7867
Hardware
- C64 consolen basis, erinnert mehr an eine Console als an einen Computer (Sprite, Hardwarescrolling, Music).
- SID wirklich witzig
VisualDisplay
Unmöglich viele Modis: High res. Multicolor > Programmierung schwierig. Positiv: Kombinierbar
- Beschränkte 16 Farben > Schwierig etwa eigenes zu machen. 
- Strahlende Farben fehlen.
Music
- Music Coding
- SID wirklich interessante Stücke. 

Tools
- Damals Paintingprogramme? > Öfter bessere Computer genutzt wie Amiga/PC (Compiling)

Coding
- Schwierig reinzukommen, sogar schwieriger als Atari2600
- Entwicklung über Jahre
- Basic embedded .-(
- Woher kam das Wissen? Die Software? (Magazine?)
- Öfter bessere Computer genutzt wie Amiga/PC (Compiling)
Gamecoding
- Ohne Tricks (Sprite Multplexer 8 Sprites viele Spiele nicht denkbar) ähnlich wie beim Atari 2600. Tricks
Beschränkung
- Beschränkung bei Shootemups am Schwierigsten bei allen anderen Genres eher möglich mit 8 Sprite durchzukommen.

Community
- Identitätsstiftend aber warum? Einfach übers gemeinsame Spielen?
- Bis heute ungebrochen. Aber mehrheitlich Spieler? Demoszener? 

Heute
Gesamte Entwicklung auf einmal da, keine allmähliche Steigerung/Entwicklung über 10 Jahre
Selbst heute, einige Tutorials aber kein Gametemplate. Viel bis heute unterschiedliche Nutzung: Vorallem game und demoscene. 
> Anwendersoftware fast nicht dokumentiert. 
> Neue Games, demos > Anwendersoftware?
https://vintagecomputing.ch/?browseid=2992
A lot of new possiblities to do things into the anolog world or in the new digital world:
Music
- Music: a new style
- Music-Tools: create your own songs, software-syntheziser like the trackers. 
 
Graphics
- New styles
- Design > DTP
- Rendering
 
DTP (Create and publish)
- Desktop Publishing (Design 2)
 
Multimedia:
- Interactives
- Games
 
Software 
- …
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5268
ILYAD (1994)
7 August 1994
4th THE ASSEMBLY 1994
AMIGA DEMO COMPETITION
AGA - TRACKMO - 1 Disk
Asphyxia Design was founded by Shagan and Cookie in 1990
In 1994 they worked together with the ALCATRAZ guys
ILYAD v1.3 was released on 25 Sepetmber
.
2022-12-06 08:35:46
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5926
» Do you remember your intentions when you set out to design FALSE?
Yes, initially my only goal was to try and make a “useful” language in as small an implementation as possible. I’ve always been obsessed with small/simple/fast (still am), and for me this was a fun diversion from the relative complexity of the E compiler.
I knew the language had to be based on Forth, as there’s no other language that has such simple parsing (it is mostly just a sequence of operations, little structure) and execution model (each operation simply takes from / adds to the stack).
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5930
» FALSE influenced early esolangs like brainfuck and Befunge, which went on to inspire more, setting off the esolang movement. Did you have much interaction with esolangers (either during the Amiga era – not that they were called esolangers then – or more recently)?
Back then yes. Me and Chris Pressey would email a lot, with him showing me his latest creations (I mostly went back to “serious” language design after FALSE :). There was also quite a bit of community around FALSE, with people making implementations in other languages/systems, or make dialects etc. There was actually quite a few people that made “useful” programs in FALSE
Market WAR
2023-03-20 16:48:40
https://vintagecomputing.ch/?browseid=7642
The Tandy Color Computer was the runner up. The Apple II was the winner in the category of home computer over $500, which was the category the Commodore 64 was in when it was first released at the price of $595.
n the United States, the greatest competitors were the Atari 8-bit 400, the Atari 800, and the Apple II. The Atari 400 and 800 had been designed to accommodate previously stringent FCC emissions requirements and so were expensive to manufacture. Though similar in specifications, the C64 and Apple II represented differing design philosophies; as an open architecture system, upgrade capability for the Apple II was granted by internal expansion slots, whereas the C64's comparatively closed architecture had only a single external ROM cartridge port for bus expansion.
Aggressive pricing of the C64 is considered to have been a major catalyst in the video game crash of 1983.
The price war with Texas Instruments was seen as a personal battle for Commodore president Jack Tramiel.[25] Commodore dropped the C64's list price by $200 within two months of its release.[6] I
Meanwhile, TI lost money by selling the TI-99/4A for $99.[26] TI's subsequent demise in the home computer industry in October 1983 was seen as revenge for TI's tactics in the electronic calculator market in the mid-1970s, when Commodore was almost bankrupted by TI.[27]
Although many early C64 games were inferior Atari 8-bit ports, by late 1983, the growing installed base caused developers to create new software with better graphics and sound.[34]
 
https://vintagecomputing.ch/?browseid=2572
Die Wellen der Wiederaneignung - von der Demoscene/Homebrew zu Retro und zu den Indiespielen Betrachtet man die weitere Entwicklung der Games und ihre Aktualisierung wird klar: Mit der Plattform Atari ST/Amiga starb auch die Unterstützung der Games. Denn nichts ist bekanntlich älter, als das Game von gestern und noch auf einer Hardware, die nicht mehr kaufbar ist. Die Vertriebskanäle wie BBSen kamen auch aus der Mode beziehungsweise wurden vom Internet verdrängt (FTP und WW) So wundert es auch nicht, dass die Spiele nicht in dieser Zeit dokumentiert wurden. Die meisten Spielkonzepte überlebten auch nicht die aufsteigenden 3D-Welten und wurden entsprechend auch nicht portiert. Erst später - mit mehr Rechenpower - entstanden die Emulatoren zu diesen Homecomputers und durch das WWW wurde Dokumentation auch möglich. [Recherche der ersten Emulatoren]
Trends?
2023-05-28 13:51:51
https://vintagecomputing.ch/?browseid=9011
More complex > More help
https://vintagecomputing.ch/?browseid=1724
There are different types of hacker:
  • for fun
  • freedom of information
  • hacking to get access to powerful systems (latest knowhow, lates knowhow, lastest coding language)
  • hacking for getting fast computer (mainframe)
  • hacking for fast internet (mainframe)
  • sport: getting in 
  • symbolic capital
  • political hacker for a cause
  • hacking for money
https://vintagecomputing.ch/?browseid=2360
Acknowledgments
My interest in man-machine communication was awakened while working on the PLATO project at the
University of Illinois, to which I owe many insights. The experimental systems XS-0 and XS-1 served as
test beds for evaluating the design techniques presented in this paper. I am indebted to my co-workers on
these projects, in particular to G. Beretta, H. Burkhart, P. Fink, B. Plattner, J. Stelovsky, H. Sugaya, A.
Ventura, and J.Weydert. This is a revised version of a paper presented at the 1982 International Zurich
Seminar on Digital Communications, MAN-MACHINE INTERACTION, March 9-11, 1982.
https://vintagecomputing.ch/?browseid=3469
Mod and one of the first game design actions on the big platforms. 
designpattern
2022-07-08 11:13:22
https://vintagecomputing.ch/?browseid=4492
which designpattern where used? and why?
Changes
2022-12-10 18:33:19
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5964
  • How were people working with plain canvas  like Deluxe paint / Degas elite (no layer like in photoshop?)
  • No undo function - what were the consequences
  • Difference between 16 - 32 Colors and more (Ham Mode?)
  • Pixeling vs painting (for example today?)
  • How the fill was used (when filling was fix)?
Cracking
2023-02-11 14:57:25
https://vintagecomputing.ch/?browseid=768
Make games copyable. Some cracker groups where in the tradition of information freedom, others learned from cracking software creating software, others had fun, others were in a sport ‘who is first’ and of course also others gained money. 
Why switzerland? and not us? The rumor is: There was no law in switzerland against cracking.