SEARCH

https://vintagecomputing.ch/?browseid=5934
Hah, I might not be the best to explain Amiga history, but I’ll do my best :) Fish disks were the main way to distribute public domain, open source, shareware etc. before the internet was wide-spread. People would send Fred Fish software, and he’d compile them into individual disks that people would copy. Magazines would have lots of companies that would allow you to order copies of these disks etc. He ended up creating over a 1000 disks this way. When cd-roms became a thing, you could order the whole collection on those. Those were strange times :)
Aminet was the most famous ftp-archive for amiga software. It was run by the same guy that made Brainfuck, Urban Müller. Rather than chronologically like fish disks, it was organized by topic, with readme’s for every file. You could upload to a staging area, and he’d put them in place. Much like fish disks, companies would print cd-roms with the latest from aminet for those not hooked up to the internets (or on 56k modems, which was most people).
Swiss Game Design
2022-06-25 19:17:32
https://vintagecomputing.ch/?browseid=85
The swiss gamedesign was influenced and even founded by the cracker scene coming from the C64 to Amiga and the other tree was the Atari ST. Around 25 own Games and Ports were created and published from 1985-1997. There was even an own publisher Linel. 
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5484

 

Games waren am Anfang einfach kopierbar. Ein Kopierschutz existierte nicht. Die Games wurden dann auch kopiert, was das Zeug hielt. Die Schweiz war prädestiniert dafür, denn sie kannte kein (digitales) Copyright – die Privatkopie lässt grüssen! Damit war das Feld weit offen für alle. Berüchtigt und bekannt waren die sogenannten Kopier-Parties. Häufig waren sie ein Missbrauch der Treffen in den Computerclubs. Erst mit der Zeit entstanden komplexere Schutzmechanismen wie nicht kopierbare Anleitungen oder Disketten mit Löchern. Diese ließen sich nun nicht mehr so einfach umgehen – und so entstand eine Szene von «Crackers».
Abbildung 11: Rudolf Stramm alias Hcc prüft den Code des Spiels WAR HELI und zeigt, wie gut der Kopierschutz eingebettet wurde. So gut, dass das Spiel nicht kopiert werden konnte, in der Konsequenz aber gerade deswegen auch keine sehr grosse Verbreitung fand. Screenshot aus de SRF Doku (Schlumpf/Trinkler 1989).
Crackers dis-assemblierten den Code und hatten damit den unkommentierten Source-Code vorliegen. Nach und nach entfernten sie die Schutzmassnahmen und gaben die Software frei. Meist handelte es sich dabei um Games.
Das Cracking war für viele selbst eine Art Spiel mit einer Spielmechanik. Rudolf Stramm alias Hcc beschrieb es als ein Duell zwischen dem Entwickler und dem Cracker:
“Man misst sich mit dem, der den Schutz gemacht hat. Es ist im Prinzip ein Wettkampf. Darum strahlt es einen gewissen Reiz aus. Es ist eine Sucht”.
Hcc, Rudolf Stramm, Min 15:09, in: (Schlumpf/Trinkler 1989)
Im besten aller Fälle integrierten die Cracker auch noch einen sogenannten Trainer. Damit konnte man sich eine unendliche Anzahl Leben geben oder sich an bestimmte Orte im Spiel teleportieren. Viele Spiele waren mit ihrem hohen Schwierigkeitsgrad nur so wirklich spielbar – so zum Beispiel das berüchtigte Rick Dangerous.
Der Name der Swiss Cracking Association singt im Namen von dem allem ein Lied. Und sie betätigten sich auch im ‘Schweizerischen GameDesign’. So crackten sie die Summer Games (C64, 1984) und ersetzten eine der Flaggen mit der schweizerischen Flagge und fügten dazu noch eine instrumentale 8 Bit Version der Nationalhymne ein. Wer auf die Schweizer Flagge klickt, hört diese Hymne. Das ist gleichzeitig Schweizer Game Design als auch die inoffizielle Hymne für das Schweizer Game Design.
Abbildung 12: Summer Games für den C64 (1984). Mit der Schweizer Flagge und Hymne gecrackt von der Swiss Crackers Association SCA.
Cracken bedeutete letztlich, eine Software und damit Spiele verstehen zu lernen. Und langsam aber kontinuierlich begannen diese Cracking-Gruppen die Programmierung von Spielen zu verstehen. Angefangen hat das bei der Darstellung von Grafiken und dem Abspielen von Musik, dann ging es weiter zur Integration von Spielmechanik – alles war erkennbar und letztlich auch wiederum einsetzbar. Wurden Grafik und Musik anfangs aus den Games extrahiert, kamen je länger desto öfter eigene Grafiken und eigene Musik hinzu. Unter den Mitgliedern von Cracker Gruppen entdeckt man viele spätere Grafiker und Musiker. Cracken von Spielen und Entwicklung eigener Spiele diente also durchaus auch als Startbrett für eine Karriere im Bereich der sogenannten Kreativwirtschaft sowie der IT.
https://vintagecomputing.ch/?browseid=6714
Hattest du mal einen Plan, daß das zu etwas Größerem wird, daß du in größeren Teams arbeitest oder für Firmen Spiele entwickelst? Eigentlich nicht. Einmal, das war 1987 – da bekam ich einen Anruf aus der Schweiz, Firma Linel … keine Ahnung, ob’s die noch gibt. Die hatten eine Softwarefirma gegründet und hatten mich gefragt, ob ich nicht Lust hätte, mal ein Spiel für sie zu schreiben. Sie würden das vermarkten. Ja, irgendwo will man die Chance nutzen – das habe ich dann auch gemacht, auch auf dem C64. Das war ein bißchen aufwendiger – das Ganze war im Assembler geschrieben, nicht nur in Basic. Bei den anderen Spielen – beim ersten noch nicht, aber danach – waren immer so kleine Assembler-Routinen dabei, damit das Spiel ein bißchen flüssiger lief. Heutzutage programmiert keiner mehr so, weil es viel zu kompliziert wäre für die Maschinen, die es jetzt gibt. Damals war das noch recht übersichtlich – du hast einen Prozessor, und den konnte man schön programmieren. Das war recht einfach und primitiv mit den Maschinen damals. Das habe ich also komplett in Assembler geschrieben, ein Titelbild dazu gemalt – sehr aufwendig, wochenlange Arbeit, und es ist eigentlich nichts dabei herausgekommen. Das war eigentlich das einzige Spiel, das nie veröffentlicht wurde. MAZE PATROL hieß das, kennt kein Mensch … das war sicherlich eines von den aufwendigsten. Das war eine Enttäuschung. Das war auch das einzige, was ich für diese Firma gemacht habe. Nachdem es nie veröffentlicht wurde und ich es auch nie ins Netz gestellt habe, überlege ich mal, wo ich das jetzt finde …
Notizen
2022-12-18 10:55:06
https://vintagecomputing.ch/?browseid=6126
Marktführend: WordPerfect  (François Schluchter)
Autophon grosser Telekommunikationskonzern (DB für Telefon)
VTX - negative Preis
> 2 Monate später Windows 3.0
> vs. Macintosh
Raubkopien: “Mitarbeitern ging es um Grossabnehmer: In diesem Zusammenhang erwähnte er eine Grossbank, bei der Raubkopien en masse entdeckt worden waren”
Tod von OS/2 (Gemeinschaftsprojekt IBM und Microsoft)
> Windows für alle statt für gute Hardware
> Mac classic für den Tiefpreisbereich
> eigene Schulsoftware 
1990 Photoshop!
“Aufgrund der vielen Anzeigen sollte sich die PTT Mitte der 1990er-Jahre weigern, die Zeitschrift zur reduzierten Zeitungstaxe zu befördern. Der Verlag klagte und unterlag. Ende des Jahrzehnts kam das Aus für die «Macworld Schweiz».”
Nixdorf und Siemens gehen zusammen.
(auch im Markt Dec, Olivetti, Bull)
alle mit: Personalcomputern, Grossrechnern, Industriegeräten und Software-Lösungen
// Lausige Hardware im Vergleich zu den Homecomputern bei den PCS
Lotus1-3 Tabellenkalkulation > Fusion mit Novell
NeXT  (Michael Kronenberger als Gründer der Schweizer Gesellschaft für NeXT-Entwickler)
Am 12. November 1990 reichte er am CERN das Konzept für ein Hypertext-Projekt ein, das er auf einem Ur-NeXT entwickelt hatte. Dieser Rechner sollte der erste Web-Server werden. Darüber berichtete Computerworld 1990 allerdings nicht.
 
Some impressions
2023-05-01 11:47:41
https://vintagecomputing.ch/?browseid=8636
Devs with Beer and and 
Star wars intro (influenced)
Beer as protagonist
Shop - 1:1 - Get money for buying extras?
Song “MIr sind mit dä fürwehr dooo ” (Swiss german)
Sidewings / extraweapons 
“Görpsen” 
Feldschlösschen is shooting
Shoot vs Feldschlösschen! (Feldschlösschen as Train)
Other beer brands
Visual influences of Jeff Minter
PacMan 
Vs JAck Daniels 
vs Soft Drinks
vs Apple 
vs Bourbon
vs Windows (Money)
vs Java Cups?
vs Brains? BRain is fighting against beer?
“No hero this time” - Eichhorn best
 
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5864
Alcatraz Pentcost Party 1990 was held at the Centre Culturel du Chene in Aubonne, Switzerland. Alcatraz was originally to have arranged this party (together with Brainstorm) in april, but the original plans fell through. There was a dj with a huge light and laser show, a large screen, around the clock movies and a snack bar, so there was plenty of activities to get into. Separate sleeping quarters were available in a nearby hall. This may very well have been the first instance of females getting free entrance to a demo party. As we know, this became the norm in the years to follow. The winner of the demo competition won an A1000, the second place took home an Action Replay cartridge and some empty disks.
Cracker Journal 19 (march 1990) reported, "Alcatraz' "Pencost Mega Party" on 2nd to 4th of june 1990. Acitivites: Mega Demo Competition, DJ - light and laser show, three little conference rooms, two mega screens, TV and video corner, snack bar, special modem phone line, sport places, about 70 beds..."
Results and information based on Pentcost Party Invitation and party report in Hack-Mag 1 (august 1990).
https://vintagecomputing.ch/?browseid=6291
  • 2nd - 4th June 1990
  • Aubonne, District de Morges, Vaud, Switzerland
Alcatraz Pentcost Party 1990 was held at the Centre Culturel du Chene in Aubonne, Switzerland. Alcatraz was originally to have arranged this party (together with Brainstorm) in april, but the original plans fell through. There was a dj with a huge light and laser show, a large screen, around the clock movies and a snack bar, so there was plenty of activities to get into. Separate sleeping quarters were available in a nearby hall. This may very well have been the first instance of females getting free entrance to a demo party. As we know, this became the norm in the years to follow. The winner of the demo competition won an A1000, the second place took home an Action Replay cartridge and some empty disks.
Cracker Journal 19 (march 1990) reported, 'Alcatraz' 'Pencost Mega Party' on 2nd to 4th of june 1990. Acitivites: Mega Demo Competition, DJ - light and laser show, three little conference rooms, two mega screens, TV and video corner, snack bar, special modem phone line, sport places, about 70 beds...'
Results and information based on Pentcost Party Invitation and party report in Hack-Mag 1 (august 1990).
(Entry is a copy of the Demozoo entry! > https://demozoo.org/parties/7/)
https://vintagecomputing.ch/?browseid=6529
Two types of tv-games:
  • in the studio
  • played in the studio
  • special interface - the tv screen as display (hugo und co)
https://vintagecomputing.ch/?browseid=7905
  • Show colors
  • Show good graphics
  • show a lot of sprites!
  • hast do be somehow 3d
  • not really graphical design … 
(Intro and demoscene)
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5884

 

Facts

  • TTV1 was the first file-based Amiga virus
  • Its creation was a fun experiment. It was inspired by the boot block based SCA virus which had reached dubious fame due to its very successful spreading and the flaw of overwriting the boot block. Would it be possible to create a self spreading file, thus breaking out of the boot block dread?
  • Development took place between spring and fall 1988.
  • The early code name was HOUZ virus.
  • Thinking up the name we tried to find something that would sound mean and at the same time on the verge to ridiculous. The final name was inspired by a rap band called The Terrorists.
  • The virus does not harm the system. In fact, care was taken to avoid any even unintentional damage.
  • Identity of the authors was kept secret for 30 years. It was officially revealed on March 9, 2019 at the Demonights 008 event in Bern Switzerland
  • "The names have been changed to protect the innocent" shown in the message was inspired by the song Beat Dis by Bomb the Bass. They have sampled it from the Dragnet radio series.
  • The "BGS9" was in fact a clone. Its code is almost identical even including the resident name "TTV1". It got more reach and thus was regarded as the origin.

About the life of the beast

  1. TTV1 installs itself as a reset proof resident module (KickTag/ROMTag) named "TTV1"
  2. On reset the resident module (virus) is called
  3. Execution gets delayed in order to gain disk write access. Therefore Intuition's OpenWindow function is redirected.
  4. As soon as the AmigaDOS tries to open the CLI window the OpenWindow gets called the virus looks for the startup-sequence on the booted disk
  5. The virus is looking for the first command (A) in the startup-sequence
  6. File request windows (e.g. "Disk is write protected") are being temporarily disabled
  7. Virus renames A to $a0202020a02020a020a0a0. This is a combination of none breaking spaces and spaces. The idea is that the user will oversee this "invisible" file.
  8. Virus writes itself as an executable command with the name of A to the disk
  9. Eventually A gets loaded and executed with all its parameters by the virus
The next time the user will boot the disk the virus gets loaded into RAM and step 1 takes place. On reset the horizonal beam position gets evaluated. If the beam position is smaller than a certain number the screen turns black and a message in white letters appears.
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5112
All in one. Democollection - show all possible things in one demo. also often wirh story telling aspects - visual narrative or a classic story.
What is possible on one disc. More longterm motivation, more content needed.
Own type/textsorte.
Transpar. Coding
2022-08-06 10:10:31
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5136
Show what happens in technology in the visuals or text.
vs Transparency
https://vintagecomputing.ch/?browseid=6667
Le Salon de la Micro was an expo/computer show for Atari ST and Amiga computers.
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5522
  • don't write specs. Users should consider themselves lucky to get any programs at all and take what they get.
  • don't comment their code. If it was hard to write, it should be hard to read.
  • don't write application programs, they pro- gram right down on the bare metal. Application programming is for feebs who can't do systems programming.
  • don't eat quiche. Real programmers don't even know how to spell quiche. They eat Twinkies, Coke and palate-scorching Szechwan food.
  • don't draw flowcharts. Flowcharts are, after all, the illiterate's form of documentation. Cavemen drew flowcharts; look how much it did for them.
  • don't read manuals. Reliance on a reference is a hallmark of the novice and the coward.
  • programs never work right the first time. But if you throw them on the machine they can be patched into working in only a few 30-hours debugging sessions.
  • don't use Fortran. Fortran is for wimpy engineers who wear white socks, pipe stress freaks, and crystallography weenies. They get excited over finite state analysis and nuclear reactor simulation.
  • don't use COBOL. COBOL is for wimpy application programmers.
  • never work 9 to 5. If any real programmers are around at 9 am, it's because they were up all night.
  • don't write in BASIC. Actually, no programmers write in BASIC, after the age of 12.
  • don't document. Documentation is for simps who can't read the listings or the object deck.
  • don't write in Pascal, or Bliss, or Ada, or any of those pinko computer science languages. Strong typing is for people with weak memories.
  • know better than the users what they need.
  • think structured programming is a communist plot.
  • don't use schedules. Schedules are for manager's toadies. Real programmers like to keep their manager in suspense.
  • think better when playing adventure.
  • don't use PL/I. PL/I is for insecure momma's boys who can't choose between COBOL and Fortran.
  • don't use APL, unless the whole program can be written on one line.
  • don't use LISP. Only effeminate programmers use more parentheses than actual code.
  • disdain structured programming. Structured programming is for compulsive, prematurely toilet-trained neurotics who wear neckties and carefully line up sharpened pencils on an otherwise uncluttered desk.
  • don't like the team programming concept. Unless, of course, they are the Chief Programmer.
  • have no use for managers. Managers are a necessary evil. Managers are for dealing with personnel bozos, bean counters, senior planners and other mental defectives.
  • scorn floating point arithmetic. The decimal point was invented for pansy bedwetters who are unable to 'think big.'
  • don't drive clapped-out Mavericks. They prefer BMWs, Lincolns or pick-up trucks with floor shifts. Fast motorcycles are highly regarded.
  • don't believe in schedules. Planners make up schedules. Managers 'firm up' schedules. Frightened coders strive to meet schedules. Real programmers ignore schedules.
  • like vending machine popcorn. Coders pop it in the microwave oven. Real programmers use the heat given off by the cpu. They can tell what job is running just by listening to the rate of popping.
  • know every nuance of every instruction and use them all in every real program. Puppy architects won't allow execute instructions to address another execute as the target instruction. Real programmers despise such petty restrictions.
  • don't bring brown bag lunches to work. If the vending machine sells it, they eat it. If the vending machine doesn't sell it, they don't eat it. Vending machines don't sell quiche.
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5812
Amicom of Spreadpoint has been interviewed by Com and Orlando of Brainstorm at the Escpape and Spreadpoint copy party on Oktober 7th. 

When did you join Spreadpoint ? 
-A month ago. 

Your task in Spreadpoint ? 
-Coder, but in Spreadpoint everybody can do what he wants to. 

For how long have you been programming on the Amiga ? 
-For 2 years. 
What computers did you work on before? 
-Spectrum, Sinclair QL. I did some graphic programming with BASIC. 

What did you program on the Amiga? 
-A 3D-Demo (Summer of 88 for TLB), various intros and copiers for cracked games, Powerutility (sold it), a level editor for a shoot'em up, AMICOM-Kickstart (Antivirus, Copier etc.) 

What are you doing at the time ? 
-I'm working on Demo, called ATOM-demo. 
What's this about ? 
-Colored, shaded, permeating(!) 3D-Objects. 

Your future projects ? 
-3D vectorgrafics, 3D editor (ev. sell it), copier with multitasking capility, various utilities. 

What hardware do you have ? 
-An Amiga 1000  (1.5Mb, Harddisk 20 Mega SCSI), And an Amiga 2000 (A2620 Unix card, 68020 processor, 68881 math. coprocessor, 68851 Memory Management Unit, harddisk 80 MB SCSI, Modem 2400 Baud) 
Tell us something about your Master Seka. 
-It's based on the Seka V3.0 by Kefrens/Promax. It has been reassembled  and revised by my collegue Buddha. 
The main advantages are: 
Better editor commands, a finally working optimize function, auto runback, the workspace can be changed without exitting the Seka. 

Is there anything you want to advise to Amiga coders ? 
-Unfortunetly, there are more and more good programs, recently, which run only on one special Amiga. So I advise to try out the programs on different Amigas and to avoid unproper coding (absolute addresses, selfmodifing code, DBF-waiting-loops running to fast on the 68020.) 
And I hate programs, which you only can exit by a reset! 

Thank you for your answers. 

     Translated by The Acc{sed/BRS
https://vintagecomputing.ch/?browseid=9073
Subject:
'Re: VIC-II colors'
From: Robert 'Bob' Yannes
To: Philip
'Pepto' Timmermann
Date: 27.09.1999
I was involved with the development of the VIC-II, however the actual implementation of the design, including the Color
Palette, was done by someone else. I have forwarded your message to him, but it is up to him if he wants to respond.
I can tell you that the design was based on the principle that adding a sine wave of a particular frequency and amplitude
to an inverted version of the same sine wave at a different amplitude produces a phase-shifted sine wave of the same
frequency. The amount of phase shift is directly proportional to the amplitudes of the two sine waves.
The VIC-II used the 14.31818 MHz master clock input (4 times the NTSC color burst frequency of 3.579545 MHz) to produce
quadrature square-wave clocks. These clock signals were then integrated into triangle waves sing analog integrators. The
triangle waves were then integrated again into sine waves (actually rounded triangle waves, but good enough for this
application). This produced a 3.579545 MHz sine wave,
inverse sine wave, cosine wave and inverse cosine wave.
An analog summer was used to create the phase-shifts in the Chroma signal by adding together the appropiate two waveforms
at the appropiate amplitudes. The Color Palette data went to a look-up table that specified the amplitude of the waves by
selecting different resistors in the gain path of the summer. The end result was that we could create any hue we wanted by
looking at the NTSC color wheel to determine the phase-shift and then picking the appropiate resistor values to produce
that phase-shift.
Color Saturation was controlled by scaling the gain of the summer. When we picked the resistor values to determine the
output phase-shift, we also scaled them to produce the desired output amplitude. Luminance was controlled using a simple
voltage divider which switched different pull-down resistors into the open-drain output. We could create any Luminance we
wanted by choosing the desired resistor value.
I'm afraid that not nearly as much effort went into the color selection as you think. Since we had total control over hue,
saturation and luminance, we picked colors that we liked. In order to save space on the chip, though, many of the colors
were simply the opposite side of the color wheel from ones that we picked. This allowed us to reuse the existing resistor
values,
rather than having a completely unique set for each color
I believe that Commodore actually got a patent on this technique. It was certainly superior to the Apple or Atari approach
at the time, as they ended up with whatever colors that came out--ours allowed the designer to freely select Hue,
Saturation and Luminance.
Since all of this was based on selecting different resistor values and resistance varied from chip lot to chip lot, there
was variation from one Commodore 64 to another. It wasn't as bad as it could have been though, since all of the Chrominance
selection was based on resistor ratios, which could be kept constant even if the actual resistor values varied. Luminance
was more of a problem. A trimmer resistor should really have been used to pull up the output. This would have allowed the
Luminance to be adjusted for consistency from unit to unit, however Commodore didn't care enough about consistency to
bother with adjusting each unit
Robert
'Bob'
Yannes
.
2022-07-08 18:16:40
https://vintagecomputing.ch/?browseid=4552
operativ
der Leiter der Bezirksverwaltungen
Berlin
Dresden, Erfurt,
Frankfurt/
Oder
Rostock West und Nord
Leipzig, Magdeburg, Potedam,
BStU
000005
Nach vorliegenden Informationen werden von dem Schweizer Klein-
vorlag
"Fata Morgana Spiele
das strategische Brettspiel
"Kreml"
und vom Hersteller
"Spiole Na Kro Soft
11
dessen Umsetzung als
Computerspiel
"Kreml"
für den Computer
"Atari ST" (mit Monochrom-
monitor)hergestellt.
Der Inhalt dieser Spiele widerspricht auf Grund der
antisowjeti-
schen Aussagen den Interessen der
DDR (vgl. Anlage
• Spielbe-
schreibung in der Zeitschrift
"Happy Computer"
7/88).
Die Einfuhr dieser• Spiele ist
im grenzüberschreitenden Reiseverkehr nach den Entscheidungs-
grundsätzen der DA 11/87 und
im Geschenkpaket-
und
-päckchenverkehr auf den Postwege nach
den Entscheidungsgrundsätzen der
Names of the developers
2022-08-17 11:59:20
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5302
Cryogen Game Development
Publisher (gegründet 1996)

Developers:
Alain Malek (Hornet)
Roberto Marra (Shagan)
Santiago Lema (Cookie)

Haben 2000 eine Firma gegründet, kurz danach ist Alain Malek verstorben.
Historical Culture
2022-04-10 20:58:18
https://vintagecomputing.ch/?browseid=297
Culture towards technology changed massively in the last 50 years. 
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5100
'I had created maybe around 30 demos and I wanted to create a game on the Amiga because I always like shoot'e 'up. It was a new challenge for me: I gathered a team of a few people, some of them ended up not staying very long: Marc Albinet, the graphic designer, who would work on other games later on, such as Agony, Frédéric Hahn (musician with Ackerlight), Pierre Adane (who worked on the copy-protection system and the endgame animation), and myself Olivier Régis (Metalwar), doing the cosing in terms of programming, there was nothing fancy. I just had to create some specific tools to piece up graphics piece-by-piece and to manage the dynamics of enemy motion. We then called Ubisoft to show them our Ilyad project. Marc Albinet and myself met one of the Guillermot briothers in Paris - they are the founders of Ubisoft. At that time, the firm was very small compared to what it is now, and the licensic fees we received, were really symbolic. They barely covered our travel expenses, but we did not do it for the money."
Windows (OS)
2023-02-06 08:31:49
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5326
OS from Microsoft with Windows. Came first out in ASCII-Blocks. Well known for 3.1 and of course 95. Which was the first modern Windows (vs 85 Mac with Finder, 85/86 Ataris ST with GEM and Amiga)
.
2023-04-10 17:35:04
https://vintagecomputing.ch/?browseid=8080
Instead, he decided, the chips would go into a 64-kilobyte home computer to be introduced at the Consumer Electronics Show in Las Vegas the second week of January 1982. The computer had yet to be designed, but that was easily remedied.
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5474
Den Crackern ging es selbstverständlich auch darum, bekannt zu werden. Sie versuchten symbolisches Kapital anzuhäufen. Man kann ihre Motivation und ihre Aneignungsweise durchaus mit derjenigen der Graffiti-Sprayer jener Jahre vergleichen, die mittels “taggen” ihres Künstler- und Gruppen Namens auf leeren Flächen der Stadt versuchten, Aufmerksamkeit zu erreichen – zum Beispiel GEN im Zürich der 80er Jahre. Getting Fame oder Getting Up war die Losung.
Abbildung 13: GEN gehörte zur ersten Generation der Sprayer in Zürich, die ihren Künstlernamen überall in der Stadt verbreiteten und dafür simple Tags und nach und nach immer komplexere Formen nach dem Vorbild der New Yorker Subway Graffiti nutzten. GEN, auch Gen Atem (aka Genius), hatte sich schon 1984 mit der New York City Graffiti Legende Phase Two getroffen, in der Casablanca Galerie in Zürich. Die beiden Bilder wurden 1986 in Zürich Oerlikon aufgenommen. Fotos: Beat Suter.
Aus den anfänglichen kurzen Bemerkungen als Text wurden immer komplexere eigenständige Vorspänne – die sogenannten Intros. Hier zeigten die Crackers mit der Message ihres Namens, die nicht zuletzt als Botschaften an die Adresse anderer Cracker Gruppen dienten, ihr Ganzes Können. Dabei versuchten sie alles aus diesen Computern herauszuholen. Diese Intros waren eine Art Graffiti auf den blanken Oberflächen der Games jener Zeit. Die Intros unterstanden nicht den Gesetzmäßigkeiten des Game Designs. Die Spielmechaniken spielten keine Rolle und mussten nicht verändert werden. Es ging lediglich um die Titel- und Credit Sequenzen der Spiele. Es ging um einen visuellen Auftritt, der auffallen sollte. Die Intros mussten gut aussehen und einen Wow-Effekt haben. Mit dem Einbezug von Musik und Animation wurde es aber bald auch wichtig, spezielleres Wissen zu erarbeiten. Die Cracker Gruppen begannen Arbeitsteilung einzuführen mit Programmierern, Grafikern und Musikern.
Aus diesen Intros, die in bestehende Spiele eingefügt wurden, entstand später eine ganz eigene Szene, die Demoszene. Und so kommt es, dass sich im Umfeld der meisten Schweizer Cracker und frühen Game Devs auch immer Demos finden. Diese Szene ist noch immer aktiv und dokumentiert sich bis heute selbst. Man findet fast alles aus den letzten 40 Jahren auf der Website POUET (2000) sowie in spezialisierten Datenbanken. Einige der Entwickler updaten ihre virtuellen Echtzeit Welten bis heute aber auch direkt selbst.
Abbildung 14: Cracks und Demos aus den Jahren 1983 – 1988 werden archiviert und öffentlich zugänglich gemacht über die Website der Swiss Cracking Association SCA (2018).Abbildung 15: Aus dem Repertoire des Crackers Hcc: Solomon’s Key Cracktro, Atari ST (1987).
 
Dev-Bio XYZ 70+
2022-06-06 14:09:19
https://vintagecomputing.ch/?browseid=3767
  • No curriculum there for information technology > ETH Mathe/Physik > Pascal (Mathem. Algorithmen) > Speicherung Lochkarten
  • Firma  (Cobol) PDP11
https://vintagecomputing.ch/?browseid=2968
How we visualize the digitalisation? How we show, what is behind in a time when everything ist now behind and so small , not anymore touchable? A time when the shells and co are not anymore there for the end-user?
https://vintagecomputing.ch/?browseid=3338
The long history of computing (technically) show the problems. First they tried to solve complex (math.) problems as special automates. 
.
2022-05-26 10:05:44
https://vintagecomputing.ch/?browseid=3344
[23-May-2022 16:51:11 Europe/Zurich] server.server(php) sessionid: 2a9odq66u79q1e93q0gjc0aal3
[23-May-2022 16:51:11 Europe/Zurich] server.server(php) SESSION FOUND!
[23-May-2022 16:51:11 Europe/Zurich] server.server(php) SESSION: USERID-1
[23-May-2022 16:51:11 Europe/Zurich] server(php)// act: download = 373 --------------------- 
[23-May-2022 18:17:21 Europe/Zurich] client.index(php) // 2a9odq66u79q1e93q0gjc0aal3
[23-May-2022 18:17:21 Europe/Zurich] server.server(php) sessionid: 2a9odq66u79q1e93q0gjc0aal3
[23-May-2022 18:17:21 Europe/Zurich] server.server(php) SESSION FOUND!
[23-May-2022 18:17:21 Europe/Zurich] server.server(php) SESSION: USERID-1
[23-May-2022 18:17:21 Europe/Zurich] server(php)// act: showrecursive = 1 --------------------- 
[23-May-2022 18:17:21 Europe/Zurich] server.php.act.recursive
[23-May-2022 18:17:24 Europe/Zurich] server.php.RObject.showHtmlZ() // 1 -- objectNodeSort: 
[23-May-2022 18:17:24 Europe/Zurich] server.server(php) sessionid: 2a9odq66u79q1e93q0gjc0aal3
[23-May-2022 18:17:24 Europe/Zurich] server.server(php) SESSION FOUND!
[23-May-2022 18:17:24 Europe/Zurich] server.server(php) SESSION: USERID-1
[23-May-2022 18:17:24 Europe/Zurich] server(php)// act: show = 53 --------------------- 
[23-May-2022 18:17:24 Europe/Zurich] app.htmlZ() // upnode found!1
[23-May-2022 18:17:25 Europe/Zurich] server.php.RObject.showHtmlZ() // 53 -- objectNodeSort: 
[23-May-2022 18:17:25 Europe/Zurich] server.server(php) sessionid: 2a9odq66u79q1e93q0gjc0aal3
[23-May-2022 18:17:25 Europe/Zurich] server.server(php) SESSION FOUND!
[23-May-2022 18:17:25 Europe/Zurich] server.server(php) SESSION: USERID-1
[23-May-2022 18:17:25 Europe/Zurich] server(php)// act: download = 9 --------------------- 
[23-May-2022 18:17:25 Europe/Zurich] Viewer.php.getTyped().NOTFOUND!
https://vintagecomputing.ch/?browseid=3852
Interesting piece, because. you have to move around with an avatar to get to the demos. so their is a gamemechanic (puzzle) to open the subdemos!
Question: When this demo was created?
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5142
indirect open source vs direct open source
https://vintagecomputing.ch/?browseid=7867
Hardware
- C64 consolen basis, erinnert mehr an eine Console als an einen Computer (Sprite, Hardwarescrolling, Music).
- SID wirklich witzig
VisualDisplay
Unmöglich viele Modis: High res. Multicolor > Programmierung schwierig. Positiv: Kombinierbar
- Beschränkte 16 Farben > Schwierig etwa eigenes zu machen. 
- Strahlende Farben fehlen.
Music
- Music Coding
- SID wirklich interessante Stücke. 

Tools
- Damals Paintingprogramme? > Öfter bessere Computer genutzt wie Amiga/PC (Compiling)

Coding
- Schwierig reinzukommen, sogar schwieriger als Atari2600
- Entwicklung über Jahre
- Basic embedded .-(
- Woher kam das Wissen? Die Software? (Magazine?)
- Öfter bessere Computer genutzt wie Amiga/PC (Compiling)
Gamecoding
- Ohne Tricks (Sprite Multplexer 8 Sprites viele Spiele nicht denkbar) ähnlich wie beim Atari 2600. Tricks
Beschränkung
- Beschränkung bei Shootemups am Schwierigsten bei allen anderen Genres eher möglich mit 8 Sprite durchzukommen.

Community
- Identitätsstiftend aber warum? Einfach übers gemeinsame Spielen?
- Bis heute ungebrochen. Aber mehrheitlich Spieler? Demoszener? 

Heute
Gesamte Entwicklung auf einmal da, keine allmähliche Steigerung/Entwicklung über 10 Jahre
Selbst heute, einige Tutorials aber kein Gametemplate. Viel bis heute unterschiedliche Nutzung: Vorallem game und demoscene. 
> Anwendersoftware fast nicht dokumentiert. 
> Neue Games, demos > Anwendersoftware?
Sokoban - Sokoban-clone
2024-10-12 11:11:38
https://vintagecomputing.ch/?browseid=1212
  • Tilebased
  • Too fast
  • not yet solved - TargetFields constantly
Giger H.R. (Swiss)
2023-03-28 11:38:31
https://vintagecomputing.ch/?browseid=905
Giger was an educated as an industrial designer. Afterwards he made art and after working with jodorowski on dune, he joined the aliens-team. He created the slick fast monster in ALIEN. he influenced with his style (developped before in paintings and sculptures) the whole scifi. And so he became also one of the most influencing artist for games like r-type and and and and and …
Gleb J. Albert
2023-02-03 08:35:17
https://vintagecomputing.ch/?browseid=2794
Wissenschaftliche Aufarbeitung