SEARCH

Swiss Game Design
2022-06-25 19:17:32
https://vintagecomputing.ch/?browseid=85
The swiss gamedesign was influenced and even founded by the cracker scene coming from the C64 to Amiga and the other tree was the Atari ST. Around 25 own Games and Ports were created and published from 1985-1997. There was even an own publisher Linel. 
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5474
Den Crackern ging es selbstverständlich auch darum, bekannt zu werden. Sie versuchten symbolisches Kapital anzuhäufen. Man kann ihre Motivation und ihre Aneignungsweise durchaus mit derjenigen der Graffiti-Sprayer jener Jahre vergleichen, die mittels “taggen” ihres Künstler- und Gruppen Namens auf leeren Flächen der Stadt versuchten, Aufmerksamkeit zu erreichen – zum Beispiel GEN im Zürich der 80er Jahre. Getting Fame oder Getting Up war die Losung.
Abbildung 13: GEN gehörte zur ersten Generation der Sprayer in Zürich, die ihren Künstlernamen überall in der Stadt verbreiteten und dafür simple Tags und nach und nach immer komplexere Formen nach dem Vorbild der New Yorker Subway Graffiti nutzten. GEN, auch Gen Atem (aka Genius), hatte sich schon 1984 mit der New York City Graffiti Legende Phase Two getroffen, in der Casablanca Galerie in Zürich. Die beiden Bilder wurden 1986 in Zürich Oerlikon aufgenommen. Fotos: Beat Suter.
Aus den anfänglichen kurzen Bemerkungen als Text wurden immer komplexere eigenständige Vorspänne – die sogenannten Intros. Hier zeigten die Crackers mit der Message ihres Namens, die nicht zuletzt als Botschaften an die Adresse anderer Cracker Gruppen dienten, ihr Ganzes Können. Dabei versuchten sie alles aus diesen Computern herauszuholen. Diese Intros waren eine Art Graffiti auf den blanken Oberflächen der Games jener Zeit. Die Intros unterstanden nicht den Gesetzmäßigkeiten des Game Designs. Die Spielmechaniken spielten keine Rolle und mussten nicht verändert werden. Es ging lediglich um die Titel- und Credit Sequenzen der Spiele. Es ging um einen visuellen Auftritt, der auffallen sollte. Die Intros mussten gut aussehen und einen Wow-Effekt haben. Mit dem Einbezug von Musik und Animation wurde es aber bald auch wichtig, spezielleres Wissen zu erarbeiten. Die Cracker Gruppen begannen Arbeitsteilung einzuführen mit Programmierern, Grafikern und Musikern.
Aus diesen Intros, die in bestehende Spiele eingefügt wurden, entstand später eine ganz eigene Szene, die Demoszene. Und so kommt es, dass sich im Umfeld der meisten Schweizer Cracker und frühen Game Devs auch immer Demos finden. Diese Szene ist noch immer aktiv und dokumentiert sich bis heute selbst. Man findet fast alles aus den letzten 40 Jahren auf der Website POUET (2000) sowie in spezialisierten Datenbanken. Einige der Entwickler updaten ihre virtuellen Echtzeit Welten bis heute aber auch direkt selbst.
Abbildung 14: Cracks und Demos aus den Jahren 1983 – 1988 werden archiviert und öffentlich zugänglich gemacht über die Website der Swiss Cracking Association SCA (2018).Abbildung 15: Aus dem Repertoire des Crackers Hcc: Solomon’s Key Cracktro, Atari ST (1987).
 
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5484

 

Games waren am Anfang einfach kopierbar. Ein Kopierschutz existierte nicht. Die Games wurden dann auch kopiert, was das Zeug hielt. Die Schweiz war prädestiniert dafür, denn sie kannte kein (digitales) Copyright – die Privatkopie lässt grüssen! Damit war das Feld weit offen für alle. Berüchtigt und bekannt waren die sogenannten Kopier-Parties. Häufig waren sie ein Missbrauch der Treffen in den Computerclubs. Erst mit der Zeit entstanden komplexere Schutzmechanismen wie nicht kopierbare Anleitungen oder Disketten mit Löchern. Diese ließen sich nun nicht mehr so einfach umgehen – und so entstand eine Szene von «Crackers».
Abbildung 11: Rudolf Stramm alias Hcc prüft den Code des Spiels WAR HELI und zeigt, wie gut der Kopierschutz eingebettet wurde. So gut, dass das Spiel nicht kopiert werden konnte, in der Konsequenz aber gerade deswegen auch keine sehr grosse Verbreitung fand. Screenshot aus de SRF Doku (Schlumpf/Trinkler 1989).
Crackers dis-assemblierten den Code und hatten damit den unkommentierten Source-Code vorliegen. Nach und nach entfernten sie die Schutzmassnahmen und gaben die Software frei. Meist handelte es sich dabei um Games.
Das Cracking war für viele selbst eine Art Spiel mit einer Spielmechanik. Rudolf Stramm alias Hcc beschrieb es als ein Duell zwischen dem Entwickler und dem Cracker:
“Man misst sich mit dem, der den Schutz gemacht hat. Es ist im Prinzip ein Wettkampf. Darum strahlt es einen gewissen Reiz aus. Es ist eine Sucht”.
Hcc, Rudolf Stramm, Min 15:09, in: (Schlumpf/Trinkler 1989)
Im besten aller Fälle integrierten die Cracker auch noch einen sogenannten Trainer. Damit konnte man sich eine unendliche Anzahl Leben geben oder sich an bestimmte Orte im Spiel teleportieren. Viele Spiele waren mit ihrem hohen Schwierigkeitsgrad nur so wirklich spielbar – so zum Beispiel das berüchtigte Rick Dangerous.
Der Name der Swiss Cracking Association singt im Namen von dem allem ein Lied. Und sie betätigten sich auch im ‘Schweizerischen GameDesign’. So crackten sie die Summer Games (C64, 1984) und ersetzten eine der Flaggen mit der schweizerischen Flagge und fügten dazu noch eine instrumentale 8 Bit Version der Nationalhymne ein. Wer auf die Schweizer Flagge klickt, hört diese Hymne. Das ist gleichzeitig Schweizer Game Design als auch die inoffizielle Hymne für das Schweizer Game Design.
Abbildung 12: Summer Games für den C64 (1984). Mit der Schweizer Flagge und Hymne gecrackt von der Swiss Crackers Association SCA.
Cracken bedeutete letztlich, eine Software und damit Spiele verstehen zu lernen. Und langsam aber kontinuierlich begannen diese Cracking-Gruppen die Programmierung von Spielen zu verstehen. Angefangen hat das bei der Darstellung von Grafiken und dem Abspielen von Musik, dann ging es weiter zur Integration von Spielmechanik – alles war erkennbar und letztlich auch wiederum einsetzbar. Wurden Grafik und Musik anfangs aus den Games extrahiert, kamen je länger desto öfter eigene Grafiken und eigene Musik hinzu. Unter den Mitgliedern von Cracker Gruppen entdeckt man viele spätere Grafiker und Musiker. Cracken von Spielen und Entwicklung eigener Spiele diente also durchaus auch als Startbrett für eine Karriere im Bereich der sogenannten Kreativwirtschaft sowie der IT.
Text
2022-05-12 09:15:59
https://vintagecomputing.ch/?browseid=2563
Steuern Sie Ihr Flugzeug
sicher durch die Höhle!
Auf einem Erkundungsflug durch unbekanntes Gebiet sind
Sie versehentlich durch ein riesiges Tor in eine Höhle gera-
ten, auf deren Boden eine Unmenge von Diamanten liegt.
Versuchen Sie, so viele wie möglich davon aufzusammeln,
indem Sie diese mit Ihrem Flugzeug überfliegen. Berühren
Sie dabei aber nicht die Felsen, denn dieses hätte die sofortige
Zerstörung Ihres Flugzeugs zur Folge. Lenken Sie also Ihr
Flugzeug vorsichtig an den Felsen vorbei. Dies ist aber gar
nicht so einfach, denn die anfangs so große Höhle wird
immer enger, je tiefer Sie kommen. Es stehen Ihnen drei
Flugzeuge zur Verfügung. Wenn Sie den High-Score über-
schritten haben, können Sie sich in die Bestenliste eintragen.
Hinweise zum Eingeben:
Tragen Sie in der ersten REM-Zeile mindestens 165 Zeichen
ein und achten Sie darauf, daß Sie den Maschinencode in
Zeile 8005 und 8007 richtig eingeben.
Gestartet wird das Programm mit dem Befehl
https://vintagecomputing.ch/?browseid=6714
Hattest du mal einen Plan, daß das zu etwas Größerem wird, daß du in größeren Teams arbeitest oder für Firmen Spiele entwickelst? Eigentlich nicht. Einmal, das war 1987 – da bekam ich einen Anruf aus der Schweiz, Firma Linel … keine Ahnung, ob’s die noch gibt. Die hatten eine Softwarefirma gegründet und hatten mich gefragt, ob ich nicht Lust hätte, mal ein Spiel für sie zu schreiben. Sie würden das vermarkten. Ja, irgendwo will man die Chance nutzen – das habe ich dann auch gemacht, auch auf dem C64. Das war ein bißchen aufwendiger – das Ganze war im Assembler geschrieben, nicht nur in Basic. Bei den anderen Spielen – beim ersten noch nicht, aber danach – waren immer so kleine Assembler-Routinen dabei, damit das Spiel ein bißchen flüssiger lief. Heutzutage programmiert keiner mehr so, weil es viel zu kompliziert wäre für die Maschinen, die es jetzt gibt. Damals war das noch recht übersichtlich – du hast einen Prozessor, und den konnte man schön programmieren. Das war recht einfach und primitiv mit den Maschinen damals. Das habe ich also komplett in Assembler geschrieben, ein Titelbild dazu gemalt – sehr aufwendig, wochenlange Arbeit, und es ist eigentlich nichts dabei herausgekommen. Das war eigentlich das einzige Spiel, das nie veröffentlicht wurde. MAZE PATROL hieß das, kennt kein Mensch … das war sicherlich eines von den aufwendigsten. Das war eine Enttäuschung. Das war auch das einzige, was ich für diese Firma gemacht habe. Nachdem es nie veröffentlicht wurde und ich es auch nie ins Netz gestellt habe, überlege ich mal, wo ich das jetzt finde …
https://vintagecomputing.ch/?browseid=2406
Die Digitalisierung ist ein schwieriger Transformationsprozess, der seit 40 Jahren andauert und gegen den sich grosse Teile der Gesellschaft lange Jahre (zum Teil zu Recht) gewehrt haben. Letztlich geht es um die tiefgreifende Ablösung der auf Menschen-prozessierten-Medien zu auf Computern-prozessierten-Medien, die dann wiederum vom Menschen bedient, genutzt werden. Und selbstverständlich viele neue Anwendungen möglich machen. Die Corona-Pandemie hat nun die letzten Zweifler* zumindest zu Nutzern* gemacht.
Vom Auf-Menschen zu auf Computer-Laufende-Medien
Die Digitalisierung ist letztlich die Digitalisierung des Menschen zur Turing Maschine / Universalmaschine, einem einfachen Buchhalter mit Stift und Papier. Es ist die Kybernetik der 30 Jahre in der Realität, unserer Realität. Es geht um automatisch prozessierte Regelsysteme, die das erst möglich machen. Die Ausstellung zeigt in ihrem Ausgestellten ethnologisch und ethnografisch, was die Digitalisierung so erfolgreich gemacht hat, die Technologie dahinter ist anscheinend verschwunden. Sie ist im Hintergrund, im Handy, im Server (Server?) und ist damit handhabbar geworden. Nun ist sie durchsetzbar, weil sie niedlich und nett ist, was sie nie war. Die Digitalisierung wird zum Oberflächenphänomen und eine Ausstellung zum digitalen Planet schafft es, daran kleben zu bleiben. Ihr fehlt das digitale Herz! Sie ist letztlich nur GUI (Was die Computertechnologie ab 1985 sehr erfolgreich machte und mit dem WWW explodieren liess).
Diese digitale Welt ist nur möglich, weil millionenfach Programme warten, endlos warten auf Eingaben oder weil sie endlos vor sich hinrechnen. Selbst ein banales Programm wie Excel wartet bis der da draussen – genannte – User* etwas tut. Computer, Computerprogramme sind unsere kleinen je eigenen Sklaven, Maschinchen mit weissen Handschuhen.
https://vintagecomputing.ch/?browseid=6792

Herb und Markus haben beide schon zu Schulzeiten ihre Passion für die faszinierende Welt der Flipperautomaten entdeckt; ein nicht unwesentlicher Teil des Sackgeldes ist damals im Münzschlund der ratternden und klatternden Geräte gelandet.
Die legendäre Spielhalle Frosch und viele andere Spielhallen im Niederdorf wurden damals zum beliebten freizeitlichen Aufenthaltsort einer ganzen Generation.Nach der Blütezeit der Flipperautomaten Ende der 70er Jahre ging es langsam mit der Industrie abwärts; die schnellwachsende Konkurrenz durch immer raffiniertere Videoautomaten machte den Flipperproduzenten zu schaffen.

 

https://vintagecomputing.ch/?browseid=1138
First developing on Atari ST (Assembler) but never published something except a demo for a bbs 1993 (First founded by two brothers). First not released ‘product’. A listing game for Happy Computer. 
Than switched to Macintosh (1995 ). Games in C . And than published over the net (website) or in Maganzines Disc-Magazines as Shareware. Paid first with checkes (almost impossible to get the money for 15$ games), so switched to real money and than to KAGI.com a first worldwide payment service.
Inbetween the author worked produced Flash-Games for advertising and ported a lot of games for Java (Applets) 1996 . 
Afterwards switched to Objective-C on MacOSX with a new name: la1n.ch. 
https://vintagecomputing.ch/?browseid=4612

..ich hab'zu Hause selbst 'nen Mac

Im Gegensatz zu GudrunLandgrebe (»Mit Computernkenne ich mich gar nichtaus) sind für Hauptdarsteller Peter Sattmann Computerund Happy-Computer nichts Unbekanntes. 
Er gab uns be-reitwillig auf dem Weg voneinem Drehort zum anderenAuskunft.
Sie spielen bei »Bastard®den Computer-Freak. Sie sehen nicht aus, wie ein typischer Computerfreak. SindSie einer?
P. Sattmann: Nein, sicher binich kein Computer-Freak. Andererseits habe ich zuHause einen Apple Macintosh, auf dem ich überwiegend Musik mache. Ein Computer kann schon ein paartolle Dinge.
Wie sind Sie mit der Rolleund dem »Partner Compu-ter zurechtgekommen?
P. Sattmann: Es war teilwei-se schon etwas ungewöhn-lich, an so einer Kiste zu spielen. 
Aber am Ende ging eshervorragend.
Das Interview mit Peter Sattmann führte unsere Mitarbeiterin Rita Gietl
Happy Computer, Ausgabe 7/Juli 1988
https://vintagecomputing.ch/?browseid=3800
Performance war natürlich immer schon ein Teil von Interaktion in Games. Das leugnet niemand. Aber es ist halt leider nur ein Teil. Im Moment gibt es einen Diskurs, die gerade die Archivierung von Medienkunst/GameArt eintüten wollen bei ‘Performance’. Etwa: 'Es sei ja vergänglich, es sei darauf ausgelegt, vergänglich zu sein. Es sei einmalig' und darum reiche ja auch die Sammlung/Archivierung, wie bei anderen vergänglichen Kunstformen eben Performance-Künsten. Man kann die alte Narratologen-Idee dahinter sehen, Ignoranz oder einfach das Konzept Geld zu sparen. Die Beweggründe mögen verschieden sein, die Ansichten dahinter sind mehr als schwierig (Ewigkeitskunst?)
 
GameArt (gilt meist auch für Medienkunst) ist mehrheitlich designed  unabhängig von Menschen zu laufen in der Ausführung (Ausgenommen Ingame-Fotografie, Filme), ist abhängig von der Ausführung/Interaktion der Menschen (siehe 1) und lässt sich wiederholen als Interaktion/Erfahrung.
 
All dies zeigt nur Ansatzweise warum die Idee GameArt und Medienkunst, sei so banal zu behandeln und zu archivieren wie Performanzkünste*, eigentlich nicht haltbar ist. Mehr noch, die Frage stellt sich, wie kommt man auf diese Ansicht. Und hier scheinen die visuell orientierten Medienkunst/GameArt ihre volles Potential zu entfalten. Menschen sehen inzwischen ganz viele read-only Kunstwerke und erleben sie als Experiences. 
 
* Wie schief das geht sieht man übrigens bei der Kunstform ‘Game theater’ etwa bei Machina Ex, Signa oder Prügel. Ein Filmchen reicht da bei weitem nicht. Es müssten bekanntlich 100 von Filmen sein entlang den Möglichkeiten und auch das ist nur ein Teil des Möglichkeitsraums der interaktiven Rezeption.
Power (Einfluss, Agency)
2023-04-04 08:41:24
https://vintagecomputing.ch/?browseid=7692
Coding gives you power.
Everybody can have its own slave (LCP)!
History of WOG
2022-07-04 18:11:17
https://vintagecomputing.ch/?browseid=4354
1994 kam nicht nur die PlayStation in Japan auf den Markt, auch World of Games wurde am 1. August 1994 von Michael Wyler und Thomas von Arx in der Wohnung der Mutter von Michael und Christian Wyler gegründet. Somit nahm eine Erfolgsgeschichte ihren Anfang... 
Damals steckte die gesamte Spielebranche in der Schweiz buchstäblich noch in den Kinderschuhen. So hatten auch die Produkte noch den Ruf von "Kinderspielzeug" und wurden nur von Gamern, Nerds und Kindern wahrgenommen. Dennoch nahmen sich Michael Wyler und Thomas von Arx der Herausforderung an, ihr Hobby zum Beruf zu machen. Eine Menge Arbeit stand an und liess die lieb gewonnene Freizeitbeschäftigung entsprechend in den Hintergrund rücken. Der Versand von Videospielen musste mit wenig Manpower gegründet und bekannt gemacht werden.
In den folgenden Jahren wuchs die gesamte Industrie und World of Games profitierte entsprechend davon. Geschickt passte sich das Team den Gegebenheiten perfekt an. So war 1997 der Entscheid, nicht nur ein Ladenlokal zu eröffnen, sondern auch das Internetportal wog.ch zu etablieren, sicher der richtige. Von diesem Zeitpunkt an konnte sich die immer grösser werdende, treue Kundschaft Video-, Brett- und Kartenspiele sowie ersten DVDs bequem von zu Hause aus bestellen, die bereits am nächsten Tag per Post geliefert wurden. 
Zum neuen Jahrtausend kam eine neue Konsolengeneration auf den Markt. Dies war auch der Zeitpunkt zu dem Claudia und Christian Wyler zum WoG-Team stiessen. Der Siegeszug des Mediums war nicht mehr aufzuhalten. Die erfolgreiche PlayStation 2 war vermutlich auch nicht ganz unschuldig, dass die DVD, die von Sony geschickt in die Konsole integriert wurde, der die in Jahre gekommen VHS-Kassette den endgültigen Todesstoss versetzte. 
Die immer grösseren Budgets der Entwickler wirkten sich zusätzlich positiv auf die Spielindustrie aus und liessen Spiele entstehen, die sich immer mehr mit teuren Hollywood-Blockbustern messen konnten. Spiele wurden erwachsen und mit ihnen auch die Spieler. World of Games überstand ebenfalls die Pubertät.
Dank einerseits Mund-zu-Mund-Propaganda, andererseits dem beliebten Internetportal sowie der Fachkenntnisse der Involvierten wuchs die Anzahl Mitarbeitender stetig an. Die Geschäftsräume mussten etliche Male erweitert oder gar gewechselt werden, um der wachsenden Nachfrage gerecht zu werden. Mit knapp 40 Angestellten hat WoG heute Dimensionen erreicht, von denen die beiden Gründer kaum zu träumen wagten!
Früher reichte eine kleine Ecke mit einem Tischchen zum Versenden der Ware aus. Heute stehen vier grosse Packtische bereit, um die vielen Pakete rechtzeitig versandbereit zu machen. Zu Beginn diente ein einfaches Regal als Lager. Heute kaum vorstellbar, denn WoG könnte in diesem Punkt nahezu mit einem schwedischen Möbelgiganten mithalten.
Was einst nur in Kinderzimmern zu finden war, hat den Weg in jede gute Stube gefunden. Schon längst vermögen es die Konsolen von Sony und Microsoft mehr als nur mit Games zu unterhalten. Die neueren Modelle sind inzwischen regelrechte Multimedia-Player. Internet, Blu-ray, Full-HD, Media-Player, Bewegungssteuerung, Digital- und Online-Gaming: all das steht für die Evolution der Videospielkonsolen.
WoG hat sich ebenso weiterentwickelt. Im Gleichzug mit den Konsolen wurde auch das Sortiment immer multimedialer. Zu dem erweiterten Spielwarensortiment haben sich Bücher dazugesellt. Das rund um die Uhr verfügbare Angebot von digitalen Games lässt World of Games in Zeiten von Streaming und Downloads nicht alt aussehen. 
2019 war es soweit: Das Ladengeschäft konnte ebenfalls die Strassenseite wechseln und neu in Unterentfelden auf der fünffachen Fläche Kundschaft empfangen. Auf dieser riesigen Spielwiese wurde Platz für die Neuzugänge im Sortiment geschaffen. Brettspiele, Figuren und weitere Spielwaren können ansprechend präsentiert werden. Auch Bücher, Comics und Mangas finden Raum im Laden und runden die Gestaltung optimal ab.
Die 27 Jahre vergingen wie im Flug – wir freuen uns auf viele weitere!
https://vintagecomputing.ch/?browseid=7269
 
Es gibt eine Menge ineinandergreifender, komplexer Faktoren. Da ist zum einen die Professionalisierung dieser Disziplin. In den Anfängen haben es Frauen viel leichter, sich durchzusetzen und einen Platz in Disziplinen und Bereichen zu finden, in denen es keinen etablierten Präzedenzfall, keinen Kanon, keine Institution und keine Ausbildungsanforderungen gibt. Informatik war neu, es gab keine Handbücher, keine Institutionen, keine Berufsverbände. Man wurde Programmierer, weil man ein Händchen dafür hatte. Man war gut im Eignungstest, hat sich Schachrätsel angesehen, war gut in Mathe, war Sekretärin oder Stenografin – das war es. Und es gab einen großen Bedarf an Programmiertalenten. Als die Branche in den Fünfziger- und Sechzigerjahren explodierte, war es für eine Frau relativ einfach, dort einzusteigen. Als das Programmieren von den Sechziger- bis zu den Achtzigerjahren immer mehr zu einer professionellen Disziplin wurde, kamen bestimmte Ausbildungsanforderungen hinzu, die es für Frauen in diesem Bereich schwieriger machten. Es war nicht so einfach, einen Hochschulabschluss in Informatik zu erlangen, wenn die Frauen Familie hatten
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5458
Aller Marktferne zum Trotz – auch diese Jugendbewegung hat eine Pionierfunktion übernommen. Sie hat den Marketingexperten und Eventmanagern – und nicht zuletzt den Verkehrsbetrieben – gezeigt, wo überall Spots sind, die vermietet werden können. Eine Stadt ist bunt ist daher auch der Blick zurück auf eine Stadt, die es heute nicht mehr gibt – die noch weitgehend unvermarktete Metropole, in der noch nicht jeder Stromkasten, jede Brandmauer, jede Unterführung, jeder Bus und jede S-Bahn zur Werbefläche geworden ist. Wer sich in den Neunzigern noch über die Schmierereien geärgert hat, denkt heute vielleicht mit sentimentalen Gefühlen zurück an die Zeit, als das Bunte in der Stadt noch aus Sprühdosen kam.
https://vintagecomputing.ch/?browseid=7271
In den Anfängen haben es Frauen viel leichter, sich durchzusetzen und einen Platz in Disziplinen und Bereichen zu finden, in denen es keinen etablierten Präzedenzfall, keinen Kanon, keine Institution und keine Ausbildungsanforderungen gibt. Informatik war neu, es gab keine Handbücher, keine Institutionen, keine Berufsverbände. Man wurde Programmierer, weil man ein Händchen dafür hatte. 
Man war gut im Eignungstest, hat sich Schachrätsel angesehen, war gut in Mathe, war Sekretärin oder Stenografin – das war es. Und es gab einen großen Bedarf an Programmiertalenten. Als die Branche in den Fünfziger- und Sechzigerjahren explodierte, war es für eine Frau relativ einfach, dort einzusteigen.
https://vintagecomputing.ch/?browseid=2572
Die Wellen der Wiederaneignung - von der Demoscene/Homebrew zu Retro und zu den Indiespielen Betrachtet man die weitere Entwicklung der Games und ihre Aktualisierung wird klar: Mit der Plattform Atari ST/Amiga starb auch die Unterstützung der Games. Denn nichts ist bekanntlich älter, als das Game von gestern und noch auf einer Hardware, die nicht mehr kaufbar ist. Die Vertriebskanäle wie BBSen kamen auch aus der Mode beziehungsweise wurden vom Internet verdrängt (FTP und WW) So wundert es auch nicht, dass die Spiele nicht in dieser Zeit dokumentiert wurden. Die meisten Spielkonzepte überlebten auch nicht die aufsteigenden 3D-Welten und wurden entsprechend auch nicht portiert. Erst später - mit mehr Rechenpower - entstanden die Emulatoren zu diesen Homecomputers und durch das WWW wurde Dokumentation auch möglich. [Recherche der ersten Emulatoren]
https://vintagecomputing.ch/?browseid=4554
Aus Wikipedia über Hofstettler: 
Kreml von 1986 (englische Version Kremlin, herausgegeben von Avalon Hill, Träger eines „Origins Award“ 1988) ist eine Parodie der sowjetischen Politik. Dieses Gesellschaftsspiel lässt sich nicht im klassischen Sinn in die gängigen Spielarten einordnen, da ihm sowohl ein Spielbrett wie auch Spielkarten im herkömmlichen Sinn fehlen. Die Spieler spielen die Rolle grauer Eminenzen, welche hinter Kandidaten stehen, die um Ministerposten bis hinauf zum Amt des Staats- und Parteichefs kämpfen. Nimmt ein Spieler dabei mehr als nötig Einfluss auf das Spielgeschehen, so verrät er seine „Beziehungen“ und macht sich dadurch angreifbar. Kreml stellt insofern ein Kuriosum dar, als man durch weitestgehende Passivität und Unauffälligkeit beste Gewinnchancen wahren kann. Der Spielverlauf nimmt dabei immer wieder überraschende Wendungen.
https://vintagecomputing.ch/?browseid=7307
Das klingt abstrakt. Können Sie das anhand eines Beispiels konkretisieren?
Es gab im Laufe der Geschichte viele Fälle, in denen Projekte, Ideen und Frameworks, die von Frauen entwickelt wurden, die Art und Weise, wie unsere Welt funktioniert, wirklich radikal hätten verändern können – wenn diese Frauen bekannt gewesen wären oder das Projekt zur richtigen Zeit ans Licht gekommen wäre. Hypertext ist ein großartiges Beispiel dafür. Es gab fast 20 Jahre lang Leute, die wirklich ausgeklügelte und interessante Hypertext-Plattformen und -Systeme (siehe Kasten) entwickelt haben, die sich Gedanken über die ganzheitliche Beziehung gemacht haben, warum Ideen miteinander verbunden sind und was es bedeutet, wenn eine Tatsache mit einer anderen Tatsache verbunden werden kann. Viele davon Frauen. Und sie haben Systeme entwickelt, in denen so etwas wie ein 404-Fehler (Seite nicht gefunden, Anm. d. Red.) unmöglich ist, weil die Verbindungen, die Links das Wichtigste in diesem System sind. Hätten wir heute solche Systeme als primäre Informationsbrowser, würden wir vielleicht anders denken. Wenn ich mir solche Dinge anschaue, stelle ich mir vor, was wäre dann gewesen? In der Zukunft könnten ähnliche Dinge passieren. Wir müssen einfach in der Lage sein, an die Gegenwart zu denken, statt die Dinge im Rückspiegel zu betrachten.
.
2022-07-04 16:46:36
https://vintagecomputing.ch/?browseid=4310
Das Konglomerat bearbeitet ein Popkultur-Phänomen der 90er: gesteuert von zwei Gamern hauen sich aus Polygonen zusammengebastelte Spielfiguren vor einer mehr oder weniger absurden Hintergrundgrafik gehörig auf die Fresse. Fighting Games wird dieser seltsame Zeitvertreib in der Fachsprache genannt, der durch Videospiel-Reihen wie Tekken, Street Fighter oder Mortal Combat eine beeindruckende Popularität erreichte.

Das ist witzig. Und man muss es kennen. Doch gibt's auch hier ein Haar in der Suppe: In einer Gesellschaft, die einer ständig stärkeren Medialisierung und Virtualisierung aller Lebensbereiche entgegenstrebt, so glaubt das Konglomerat, sollte doch wenigstens ein solch brachialer menschlicher Urinstinkt - nämlich sich gehörig auf die Fresse hauen - in die handfeste Wirklichkeit zurückfinden. Dies gewährleistet PRÜGEL!, die barbarische Rückkehr der physischen Gewalt in die physische Realität. Zwei Zuschauer erhalten Game Pads, die ihre Eingaben über ein selbstgebasteltes Interface an zwei Schauspieler übermitteln, die sich auf dieser Basis gegenseitig verprügeln.

Der Erkenntnisgewinn des Versuchsaufbaus hat uns selbst erstaunt: Als wir glaubten, einen heillosen Blödsinn zu veranstalten, ging uns plötzlich ein Licht auf. Im Vordergrund stehen zwei, die sich verkloppen. Doch wie so oft im Leben regieren hier die Bekloppten. Und wie gewöhnlich tun diese dies nicht vordergründig, nein, es handelt sich um die Herrschaft der Bekloppten im Hintergrund.


NÄCHSTE AUSFÜHRUNGEN DES PROGRAMMS

Im Moment ist nichts konkretes geplant. Doch heute ist nicht alle Tage - wir kommen wieder, keine Frage!
 
.
2022-07-07 14:57:06
https://vintagecomputing.ch/?browseid=4470
die motivationsmechanik ist ja auch interessant. man wählte zuerst aus. was könnte man gebrauchen. dann setzte man sich dran und musst zuerst einmal die sachen eintippen. die textsorte listing war ja oft, ein bisschen theorie, die erklärung des programmes/architektur. dann praxis
wie die textsorte rezept beim kochen. dann ging das aptippen los. bei den einen der versuch zu verstehen, bei den anderen nur aptippen. dann war man fertig. testete. 1. belohnung es läuft. 2. belohnung man hat vielleicht was gelernt 3. belohnung: es hilft oder macht spass.
4. man denkt, das könnte ich auch. und versucht selbst etwas. (die alte telekoleg idee .-) gingen die listings in den heften schon zurück über die jahre oder?
(ich meinte jedenfalls) wurden mehr so helpers. das ganze bediente ja auch einen noch nicht vollständig
entwickelten software markt. nicht zu vergessen, die keyboards wurden auch besser. gerade beim atari st und amiga.
Die ST-Tastatur kam mir (als gelerntem Maschinenschreiber) immer zu "schwammig" vor. So gut wie auf der Atari-8-Bit-Tastatur konnte ich darauf nicht schreiben/programmieren (was mich aber nicht davon abgehalten hat).
 
Computerclubs
2022-06-30 09:42:21
https://vintagecomputing.ch/?browseid=99
Computerclubs were a very important institution. 
0. Is a place and a community in the same and also a public in the same
1. Networking people in a non internet time.
2. Bringing KnowhHow to people (Courses)
3. Showing, Selling Hardware (Internally)
4. Own public magazines
5. Part of Creating Groups/interested people
6. Only available in bigger towns 
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5522
  • don't write specs. Users should consider themselves lucky to get any programs at all and take what they get.
  • don't comment their code. If it was hard to write, it should be hard to read.
  • don't write application programs, they pro- gram right down on the bare metal. Application programming is for feebs who can't do systems programming.
  • don't eat quiche. Real programmers don't even know how to spell quiche. They eat Twinkies, Coke and palate-scorching Szechwan food.
  • don't draw flowcharts. Flowcharts are, after all, the illiterate's form of documentation. Cavemen drew flowcharts; look how much it did for them.
  • don't read manuals. Reliance on a reference is a hallmark of the novice and the coward.
  • programs never work right the first time. But if you throw them on the machine they can be patched into working in only a few 30-hours debugging sessions.
  • don't use Fortran. Fortran is for wimpy engineers who wear white socks, pipe stress freaks, and crystallography weenies. They get excited over finite state analysis and nuclear reactor simulation.
  • don't use COBOL. COBOL is for wimpy application programmers.
  • never work 9 to 5. If any real programmers are around at 9 am, it's because they were up all night.
  • don't write in BASIC. Actually, no programmers write in BASIC, after the age of 12.
  • don't document. Documentation is for simps who can't read the listings or the object deck.
  • don't write in Pascal, or Bliss, or Ada, or any of those pinko computer science languages. Strong typing is for people with weak memories.
  • know better than the users what they need.
  • think structured programming is a communist plot.
  • don't use schedules. Schedules are for manager's toadies. Real programmers like to keep their manager in suspense.
  • think better when playing adventure.
  • don't use PL/I. PL/I is for insecure momma's boys who can't choose between COBOL and Fortran.
  • don't use APL, unless the whole program can be written on one line.
  • don't use LISP. Only effeminate programmers use more parentheses than actual code.
  • disdain structured programming. Structured programming is for compulsive, prematurely toilet-trained neurotics who wear neckties and carefully line up sharpened pencils on an otherwise uncluttered desk.
  • don't like the team programming concept. Unless, of course, they are the Chief Programmer.
  • have no use for managers. Managers are a necessary evil. Managers are for dealing with personnel bozos, bean counters, senior planners and other mental defectives.
  • scorn floating point arithmetic. The decimal point was invented for pansy bedwetters who are unable to 'think big.'
  • don't drive clapped-out Mavericks. They prefer BMWs, Lincolns or pick-up trucks with floor shifts. Fast motorcycles are highly regarded.
  • don't believe in schedules. Planners make up schedules. Managers 'firm up' schedules. Frightened coders strive to meet schedules. Real programmers ignore schedules.
  • like vending machine popcorn. Coders pop it in the microwave oven. Real programmers use the heat given off by the cpu. They can tell what job is running just by listening to the rate of popping.
  • know every nuance of every instruction and use them all in every real program. Puppy architects won't allow execute instructions to address another execute as the target instruction. Real programmers despise such petty restrictions.
  • don't bring brown bag lunches to work. If the vending machine sells it, they eat it. If the vending machine doesn't sell it, they don't eat it. Vending machines don't sell quiche.
Ingame-Stereotype-Man
2023-02-06 10:11:30
https://vintagecomputing.ch/?browseid=6651
Not so conscious but of course there is also stereotypes and sexism about men. Hereos, looking good. 
But they don't see it.
Listing Cultures
2023-02-10 08:58:30
https://vintagecomputing.ch/?browseid=801
The listing culture is a hybrid between gutenberg galaxis and software. Software was often distributed in the mainframe time as source code ( c ). each system had a different set of hardware, processor. c and co were the platform. You could compile it for your system. 

The listing culture brought source code to the magazines and could be published. first with basic and co for homecomputers, later with checksums, than basic with assembler inlines, than only shortcodes. 
of course by typing in you could learn how to code and solve problems.
https://vintagecomputing.ch/?browseid=7867
Hardware
- C64 consolen basis, erinnert mehr an eine Console als an einen Computer (Sprite, Hardwarescrolling, Music).
- SID wirklich witzig
VisualDisplay
Unmöglich viele Modis: High res. Multicolor > Programmierung schwierig. Positiv: Kombinierbar
- Beschränkte 16 Farben > Schwierig etwa eigenes zu machen. 
- Strahlende Farben fehlen.
Music
- Music Coding
- SID wirklich interessante Stücke. 

Tools
- Damals Paintingprogramme? > Öfter bessere Computer genutzt wie Amiga/PC (Compiling)

Coding
- Schwierig reinzukommen, sogar schwieriger als Atari2600
- Entwicklung über Jahre
- Basic embedded .-(
- Woher kam das Wissen? Die Software? (Magazine?)
- Öfter bessere Computer genutzt wie Amiga/PC (Compiling)
Gamecoding
- Ohne Tricks (Sprite Multplexer 8 Sprites viele Spiele nicht denkbar) ähnlich wie beim Atari 2600. Tricks
Beschränkung
- Beschränkung bei Shootemups am Schwierigsten bei allen anderen Genres eher möglich mit 8 Sprite durchzukommen.

Community
- Identitätsstiftend aber warum? Einfach übers gemeinsame Spielen?
- Bis heute ungebrochen. Aber mehrheitlich Spieler? Demoszener? 

Heute
Gesamte Entwicklung auf einmal da, keine allmähliche Steigerung/Entwicklung über 10 Jahre
Selbst heute, einige Tutorials aber kein Gametemplate. Viel bis heute unterschiedliche Nutzung: Vorallem game und demoscene. 
> Anwendersoftware fast nicht dokumentiert. 
> Neue Games, demos > Anwendersoftware?
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5884

 

Facts

  • TTV1 was the first file-based Amiga virus
  • Its creation was a fun experiment. It was inspired by the boot block based SCA virus which had reached dubious fame due to its very successful spreading and the flaw of overwriting the boot block. Would it be possible to create a self spreading file, thus breaking out of the boot block dread?
  • Development took place between spring and fall 1988.
  • The early code name was HOUZ virus.
  • Thinking up the name we tried to find something that would sound mean and at the same time on the verge to ridiculous. The final name was inspired by a rap band called The Terrorists.
  • The virus does not harm the system. In fact, care was taken to avoid any even unintentional damage.
  • Identity of the authors was kept secret for 30 years. It was officially revealed on March 9, 2019 at the Demonights 008 event in Bern Switzerland
  • "The names have been changed to protect the innocent" shown in the message was inspired by the song Beat Dis by Bomb the Bass. They have sampled it from the Dragnet radio series.
  • The "BGS9" was in fact a clone. Its code is almost identical even including the resident name "TTV1". It got more reach and thus was regarded as the origin.

About the life of the beast

  1. TTV1 installs itself as a reset proof resident module (KickTag/ROMTag) named "TTV1"
  2. On reset the resident module (virus) is called
  3. Execution gets delayed in order to gain disk write access. Therefore Intuition's OpenWindow function is redirected.
  4. As soon as the AmigaDOS tries to open the CLI window the OpenWindow gets called the virus looks for the startup-sequence on the booted disk
  5. The virus is looking for the first command (A) in the startup-sequence
  6. File request windows (e.g. "Disk is write protected") are being temporarily disabled
  7. Virus renames A to $a0202020a02020a020a0a0. This is a combination of none breaking spaces and spaces. The idea is that the user will oversee this "invisible" file.
  8. Virus writes itself as an executable command with the name of A to the disk
  9. Eventually A gets loaded and executed with all its parameters by the virus
The next time the user will boot the disk the virus gets loaded into RAM and step 1 takes place. On reset the horizonal beam position gets evaluated. If the beam position is smaller than a certain number the screen turns black and a message in white letters appears.
https://vintagecomputing.ch/?browseid=9147
The CFA was founded in 1987 in Basel, Switzerland, when 3-letter names were still in fashion. CFA stood for “Computer Freaks Association”. In the first months the CFA was a group of C64 fans and gaming tournaments were held in regular intervals. They organised a gaming room at a local School-Party of the RG in Basel.

The CFA started with pure Demo-Making and Software-Swapping. The first international contact was the Norwegian group The Sinister Realm 2013 Stavanger. One of the early meeting places was the Dial-Club, a local Computer-Center in Basel.
At this time a regular Exchange-Ring of Software between the members was built up.
The first Copy-Party visited by CFA members was Crazy & ZSS Party 1988 in Pratteln/Switzerland. In 1989 Members of the group was busted by police on a German Copy-Party, but thanks to slow Swiss legislation, no CFA member had any troubles at all after returning to Switzerland.
The CFA took part in Demo-Contests of other Swiss copy parties: Crazy & RCS Party 1989, Crazy Stardom Copy-Party 1989 and Fresh Party 1990

In the early days, our strategy was: focus on Switzerland. This changed with the first member expansion outside of Basel: 
German members: Snief and The Cure.
Liechtenstein members: Sandman.

War against another Swiss group Fresh, which led to a funny anti demo Fresh on Top. The war was officially ended at the Swiss Pirates Reunion 2002. (nowadays there are many friendship boundaries between the former 2 opponents).

The CFA has in the meantime started importing and cracking games: access to the major US BBS, latest wares and cards agogo. 

1990-1991 Cooperation with Italian Cracking Service from Italy.

11/1989-07/1993 reknown Disk Mag “Immortal Flash” an e-zine that become quite popular in the scene (later released by Atlantis).

In 02/1991 the CFA died and the remaining members built up Atlantis. More info in Joker Note.
https://vintagecomputing.ch/?browseid=9257
OLIVER Being a pixel guy – the tools were remarkable. We did not have devkit like the Katakis tools or something specified for creating game graphics. I used the editor that came with the Shoot ‘Em Up Construction Kit for sprites, which turned out extremely practical. The Ronny-sprite was created with an C64 editor called Mob-Profi, which provided overlayed hires and multicolour-sprites. The pictures in the intro and end sequence were pixeled in Koala Painter with a joystick, but everything else was more like hacking. I edited the charset with a font editor. The level backgrounds were tile-based maps, so a friend of mine coded one tool for combining 2×2 chars to tiles including the colour – and a second tool for assembling the levelmap like a puzzle game. As setup I had a C128 and Amiga 500 side by side. By the way – there was a TV and a monitor connected to the C128 at the same time, because of the the different video quality and I wanted to be sure that the graphics  looked right on both display types. With our modern mouse or stylus driven tools and those workflow-trimmed programs it is hard to believe that we got things done at all back in the day when we were even lacking fundamentals such as UNDO functionality. However, I have to say that you had full control over the technical specs of the graphics and as a graphic designer you started to think like a coder.
Otherwise, I hardly remember details of the project. At least for the first month, Mario and I were working alongside each other. The intro and the end sequence were finished first. Then it was very intense and determined by crunchtime, the process was sort of first-in-first-out. The progress in code was tied to incoming graphics. Markus composed the new tunes at home far away and we had some issues with the delivery. Nevertheless the whole soundtrack reached us in time and its implementation went smoothly. Still there was no free time at all. In the final weeks weeks it became a kind of competition – like, who needs the least sleep! I also remember that the editing of the levels was pretty chaotic. Three of us worked in shifts and it took much longer than planned.
Oh I almost forgot about the  communication with Virgin. That was the horror for me because I hardly spoke any English back then. David Bishop and I talked English and German mixed, which worked surprisingly well.
https://vintagecomputing.ch/?browseid=568
Let's bring together the memories and artefacts from those times. 
Rewardings
2022-07-11 17:16:43
https://vintagecomputing.ch/?browseid=4716
Markus und Marius gehen bei- de noch zur Schule Sie werden sich die 3000 Mark Honorar selbstverständlich teilen. Mit dem Geld wollen beide ihr Com- putersystem ausbauen. Marius Wey schwärmt von einem 24-Na- del-Drucker, während Markus sich von dem Geld eine ROM- Erweiterung für den CPC kaufen möchte Das nächste Projekt der zwei Programmier-Talente steht noch nicht fest, beide wollen aber wieder von sich hören lassen • am besten mit einem erneuten Li- sting des Monats für den Schnei- der CPC. Wir wünschen Ihnen auf jeden Fall ein gutes Gelingen. Ubrigens: MURI ist der Name el- ner Stadt in der Schweiz.
.
2022-05-12 09:21:16
https://vintagecomputing.ch/?browseid=2574
Nach der ersten Welle der Verachtung dieser PixelGrafik-Homecomputer entstand mit dem Aufkommen der Indiespiele eine Renaissance der Homecomputerszene und zwar auf mehreren Ebenen: Die Demoscene entdeckte - nachdem auf PCs keine Grenzen mehr da waren - die kleinen restriktiven Homecomputer wieder und ist bis heute bestandteil der Demoscene [Recherche erste Amiga-Contests]. Es entstand eine Homebrew Szene für fast alle Consolen/Computer [Übergang, Wann entstanden?] und vermutlich der wichtigste Antrieb die Indiegamescene.
 
 
 
 
[11:44]
Die Indiegamescene um die 2000er Jahre fing nun an explizit sich an die Pixelgrafiken etwa der Konsolen zu orientieren. Sei dies aus Reflexion, Kindheitserinnerungen oder einfach, weil die Pixelgrafiken einfacher herzustellen waren. Dabei spielt natürlich auch eine Rolle, dass zunehmend über Plattformen wie Ebay nun nicht mehr lokal Consolen/Computer gekauft werden mussten. Parallel dazu entstanden auch immer mehr Retromessen bzw. Waren Verkaufsstände für Retro Teil von grossen Conventions und Game-/Spielemessen. Die Gesellschaft entdeckte die Geschichte der Gamekultur. Die Entwickler selber fingen auch zunehmend an ihre Arbeit zu dokumentieren und zu veröffentlichen (siehe sca, siehe roman werner, siehe christian haller). http://www.kingroman.com/ https://www.sca.ch/ https://www.lemonamiga.com/games/list.php?list_people=Christian Haller Durch die verschiedenen Game-Festivals kam auch vermehrt zur erneuten Auseinandersetzung mit dieser ersten Welle von Computergames. Ein Beispiel dafür wäre sicherlich das gameZfestival 2013. Und begannen teilweise auch ihre Spiele auf dem iPhone wieder herauszubringen (insanity wars). Einige sind weiterhin in Communities unterwegs, die die alten Praktiken wieder neu auflegen. [Roman Werner, Listings, C64 Spiele]
https://vintagecomputing.ch/?browseid=229

Kassetten, Schallplatten, Super 8 – das Kunsthaus Langenthal wird für fünf Monate zu einem Labor obsoleter Medien.Entdecken Sie das Heim für obsolete Medien!

https://vintagecomputing.ch/?browseid=268
The arcade was a place to play games, meeting point. In the german part of switzerland there were almost only males (you could also gambel). They were dark in the most of cases.
In the ‘westschweiz’ there were a lot more women in also in the arcades and younger people (for example in Lausanne). 
In the arcades there were always different types of arcades (older and the latest), than ‘table football’, flippers and so on. 
.
2022-05-12 09:21:42
https://vintagecomputing.ch/?browseid=2576
 
Amiga games database with information about every Amiga game ever released!
 
 
The Mega-Mighty Swiss Cracking Association is the leading Swiss C=64 and Amiga group. SCA was founded in 1983.
 
 
 
 
[11:44]
Viele Blogs und Magazine haben zudem angefangen die alten Spiele wieder zu besprechen und hervorzuholen. Damit wurde natürlich auch ein Teil ihrer Kundschaft (die Spielercommunity ist ja mitälter geworden) zu bedienen. Als eines der letzten Phänomene kamen auch die Let’s plays alter Spiele hinzu. https://www.youtube.com/watch?v=WoxPW1_7ZVc “The jumps are almost pixelperfect”. Grosskonzerne wie Nintendo haben auch angefangen ihre damaligen Spiele nicht nur als neue Hardware aufzulegen sondern sie zu aktualisieren und so kommen nun neu Versionen von Zelda heraus, die sich an die damaligen Ideen anlehnen. In der letzten Welle findet nun eine zunehmende Wiedereingliederung der damaligen Entwickler, sowie der Versuch einer wissenschaftlichen Aufarbeitung statt. Immer mehr werden die Spiele auch aufgenommen in die Spielgeschichte verschiedener Universitäten und sind teilweise Prüfungsstoff geworden (ZHAW .-) Je länger die Zeit der Homecomputerspiele zurückliegt, umso mehr muss heute auch erklärt werden. Als Beispiel das Interview mit Roman Werner. https://www.youtube.com/watch?v=z2ZPb1lQHes 2019
 
 
Bild
 
 
 
Bild
 
 
 
 
 
[11:44]
// ich habe diesen text nur geschrieben, um ein bisschen rauszuarbeiten, was alles für themen da drin liegen
[11:45]
das letzte ist natürlich unsere studie .-)
Windows (OS)
2023-02-06 08:31:49
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5326
OS from Microsoft with Windows. Came first out in ASCII-Blocks. Well known for 3.1 and of course 95. Which was the first modern Windows (vs 85 Mac with Finder, 85/86 Ataris ST with GEM and Amiga)
https://vintagecomputing.ch/?browseid=276
Where people met, talked about computers, learnt about computers. Played games, designed games.
Yes also pirate software and games was part of this world. 
Karen Davis and her work
2023-03-27 20:48:24
https://vintagecomputing.ch/?browseid=7861
Karen Davis über ihre Arbeit: "Well, it would be cool to say you were involved with Pokemon, Mario or Sonic the Hedgehog games that took over the world, but I wasn't. There was also a game called Abe's Oddysee which my little boy loved and it would have been fun to say 'Oh yeah, your mum did that', but again alas I didn't."


 
Collections
2022-07-19 21:29:48
https://vintagecomputing.ch/?browseid=77
Collections can be public or private. So it is often good to contact them directly. 
MediaMemories
2022-09-08 18:34:41
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5392
Media are infact also memory libraries and of course public libraries. Of course the are also the opposite of oral history in the most of the caeses. 
la1n.ch
2022-06-24 22:55:17
https://vintagecomputing.ch/?browseid=1150
la1n was the direct next step from imp89. New maschines and a new platform macosx. “Therefore i learned objective-c and coded real object orientated” and switched now to 3d games with opengl. The games were now more an more like gameengines and were object-orientated. But still hardcore coded. This change with the upcoming game engine like torque or unity. 
Therefore the last games from la1n.ch till now were again hardcore coded games like axe (atari 2600 vcs), vecZ (vectrex 2016). 
GameDevs
2022-04-13 10:25:54
https://vintagecomputing.ch/?browseid=1136
GameDevs are gamedeveloppers. The name tells also a lot about the idea behind. The most important thing was the technical difficulties. 
Website: Imp89
2024-08-04 18:53:05
https://vintagecomputing.ch/?browseid=2836
check: was this really every online?
https://vintagecomputing.ch/?browseid=1140
The shareware modell was the only that worked in those days. Because to get a publisher for mac was almost impossible.
Giger H.R. (Swiss)
2023-03-28 11:38:31
https://vintagecomputing.ch/?browseid=905
Giger was an educated as an industrial designer. Afterwards he made art and after working with jodorowski on dune, he joined the aliens-team. He created the slick fast monster in ALIEN. he influenced with his style (developped before in paintings and sculptures) the whole scifi. And so he became also one of the most influencing artist for games like r-type and and and and and …
https://vintagecomputing.ch/?browseid=6529
Two types of tv-games:
  • in the studio
  • played in the studio
  • special interface - the tv screen as display (hugo und co)
https://vintagecomputing.ch/?browseid=4204
Swapping Vilan
An Roger Sandmeier erinnere ich mich leider nicht. Chris Haller habe ich vermutlich über Chris Weber kennengelernt und Chris Weber vermutlich über einen Swapping Kollegen oder dann in der Computerabteilung vom Vilan oder Jelmoli :).
Notizen
2022-12-18 10:55:06
https://vintagecomputing.ch/?browseid=6126
Marktführend: WordPerfect  (François Schluchter)
Autophon grosser Telekommunikationskonzern (DB für Telefon)
VTX - negative Preis
> 2 Monate später Windows 3.0
> vs. Macintosh
Raubkopien: “Mitarbeitern ging es um Grossabnehmer: In diesem Zusammenhang erwähnte er eine Grossbank, bei der Raubkopien en masse entdeckt worden waren”
Tod von OS/2 (Gemeinschaftsprojekt IBM und Microsoft)
> Windows für alle statt für gute Hardware
> Mac classic für den Tiefpreisbereich
> eigene Schulsoftware 
1990 Photoshop!
“Aufgrund der vielen Anzeigen sollte sich die PTT Mitte der 1990er-Jahre weigern, die Zeitschrift zur reduzierten Zeitungstaxe zu befördern. Der Verlag klagte und unterlag. Ende des Jahrzehnts kam das Aus für die «Macworld Schweiz».”
Nixdorf und Siemens gehen zusammen.
(auch im Markt Dec, Olivetti, Bull)
alle mit: Personalcomputern, Grossrechnern, Industriegeräten und Software-Lösungen
// Lausige Hardware im Vergleich zu den Homecomputern bei den PCS
Lotus1-3 Tabellenkalkulation > Fusion mit Novell
NeXT  (Michael Kronenberger als Gründer der Schweizer Gesellschaft für NeXT-Entwickler)
Am 12. November 1990 reichte er am CERN das Konzept für ein Hypertext-Projekt ein, das er auf einem Ur-NeXT entwickelt hatte. Dieser Rechner sollte der erste Web-Server werden. Darüber berichtete Computerworld 1990 allerdings nicht.
 
https://vintagecomputing.ch/?browseid=3755
GameArt like other digital media art is distinguished by a technologically induced ephemerality as well as by a decentralised and therefore difficult longterm availability. More complicating, GameArt differentiates even further and orientiates itself towards earlier lines of game culture like play in backyards, malls and high streets. There is a wide range for designing, playing, and experi- encing GameArt that expands all the way back to a mode of playful experience and action. How can this wide range and depth of themes, interactive playing time, and game mechanisms possibly be archived and made accessible?
Archiving for a society with an open end, in other words a „ludic“ society, has to be determined by an open possibility of observing artistic instruments being developed in order to expand it fur- ther or contextualize it in a new way. The suggestion is to try to build an open and playful archive that includes involved parties and works (from a „knocked down“ curbstone pixel to a player) as well as bystanders (spectators) in a comprehensive setting. While there seem to be long known instances of recipients through whom art works only have been able to unfold their meaning (in play), artists with their possible intentions and, finally, the functional systems of society like sci- ence have to be included first. These instances would only be the first traces and layers among many in an open archive. Subsequently a new „philosophy of archiving“ will be drafted that origi- nates in specific phenomenons and questions of GameArt.
These emerging levels and models describe diverse and partly disagreeing strategies of GameArt. The works span from the game as a medium of artistic discourse to the outright subver- sive criticism of a pronounced „ludic“ society. Therefore a „Mille-Plateaux“-archive is at the same time the base we are standing on and the future we are developing (as a tool).
https://vintagecomputing.ch/?browseid=4200
The topics vintage computing and vintage gaming are of course intertwined. 
First gaming is a part of the whole digitalisation. But before computer were in every household the consoles were there. The first funny digitalisation and alternative to the non existing tv-program (share the screen). And then the homecomputer in the private areas came ‘home’.  So games became again software in the area of computing. 
And so on … 
https://vintagecomputing.ch/?browseid=8893
digitalization was after the end of the idea of the replica of man as a robot and thinking being. something that the analog first read largely unchallenged. it was a colonization of a new space, a space that created itself - cyberspace. with this, this space did not come into conflict in a first moment - in the sense of earlier struggles over existing mostly analog territory. this is probably also one of the reasons why digitalization proceeded creepingly and was not perceived or actively fought by parts of the broad population (the nerds etc.). and many waves of digitalization then also emerged in the field of music (synthies) or games, for example, and took hold in everyday life at home. the normal things, however, continued to run until they then also arrived in the working environment.
Fresh (1989 - 1990)
2023-09-15 12:08:56
https://vintagecomputing.ch/?browseid=9173
Fresh was founded April 22, 1989 on the Crazy & RCS Party 1989 by Iceman/ISI Soft, Graphics-Boy, Project B, Shake (subgroup) and Welfare Software Boys (subgroup). 2 months later Krush joined in as main cracker. The first Fresh Intro gained a lot of attaention in the Swiss scene: it was coded Mat and the music was exclusively composed by Tim of Modern Arts, one of the most progressive demo groups back then.

After the Crazy Stardom Copy-Party 1989 (August) in Le Locle the 2 Swiss demogroups Future Vision Switzerland and Trap joined Fresh. 

Mainly in 1990, a war with Computer Freaks Association was ongoing. Both groups were competing for being Switzerland's #1. Computer Freaks Association released a small anti-demo called Fresh on Top. The war was officially ended at the Swiss Pirates Reunion 2002 (nowadays there are many friendship boundaries between the former 2 opponents).

Was in co-op with Century for short while in February/March 90. The co-op was stopped due to a lack of Century cracks.

After the Fresh Party 1990 (April) Krush, Ogygene and Mirage left to built up a new Swiss group together with The Sexton/G*P called Abstract, which later then joined forces with the ashes from the Swiss demogroup Future Concepts and renamed into Crusade.

Also in April 1990 a small but neat Austrian section was built by Awesome & Beast. They have produced some one file demos and due to the good connections to Lotus, Awesome has supplied a couple of hot originals. 

In May 1990 some Fresh members have been working on a project to join forces with The Ancient Temple. Both group got to know eachother at the Fresh Party 1990. Project names were SAPPHIRE or LIFE IS A BEACH. There was no agreement on the name, so the project never was realised. 

In June/July 1990 a German section in Cologne was built around Spy, Trax & Scoundrel. After their lame release Lost in Time , they have been kicked out.

Was in co-op with Holocaust from August 1990 to October 1990. The coop started with Fresh's first release of Back to the Future II 5. The co-op later was stopped due to a lack of Fresh cracks in that period (main cracker Graphics Boy had left the group to join Crazy).

Fresh died in late 1990 when Freestyle and Dave joined Talent.
https://vintagecomputing.ch/?browseid=9255
OLIVER It all started for me at a Christmas party at Starbyte Software. It was a remarkable event. I never met so many talented people at one place before. The developers showed the games they were developing including the Amiga version of Rolling Ronny. We got the offer for converting the game and if I remember correctly, we agreed almost instantly. Previous projects of Bones Park were economic simulations, which was… how to describe… rather static stuff. I usually call those games Excel-pushers. A jump-and-run is way more interesting and it is action we wanted to create.
MARIO Back then, in the C64 era, most games took only a few weeks or a couple of months to develop. So we had to keep a constant flow of new contacts and projects. One project we did in late 1991, Trans World, for German publisher Starbyte, went pretty smooth and even became our first #1 in German sales charts, so we were invited and offered to work on other titles. One concrete offering was the C64 conversion of Rolling Ronny. Even though most of the first games I programmed were simulations, I still had spent a lot of time on developing action and real-time oriented games. So it was a perfect moment to put all the learnings into a concrete game – and that would have been Rolling Ronny.
DA DOO RON RON RON
2024-01-19 17:02:32
https://vintagecomputing.ch/?browseid=9259
Rolling Ronny was looking decent, too. Commodore Format had featured a well-received demo in the Autumn on Power Pack 13, and it gave a fairly typical taste for the game. You’re cast as the hero of the title, a delivery boy in the fictitious town of Fieldington who secretly works for Scotland Yard on the side. When the town’s crown jewels are stolen and scattered across town by the careless robbers, Ron’s the obvious one to call. It’s at this point you’re plummeted into the first level. At first glance, it’s straightforward left-to-right stuff. Sure, you’re wandering the levels in search of the treasure but you also need to earn enough money for your bus fare to get to the next stage. This is where the errand boy stuff comes in: as you dodge cars and the mutated animals of Fieldington (in a surreal plot twist, the local magic circle turned everything fluffy a bit demented), you’ll meet some of the town’s inhabitants. By doing them a favour – for example delivering a package – you’ll get coins. Pocket enough, and you can level up. Here’s the whole game:
https://vintagecomputing.ch/?browseid=792
With modems1987  and zterm you could enter to a bbs and download software. You needed the number and of course a computer on the other side. So this bullet boards system where dial in systems. from time to time the mother of a guy took the phone .-) 
You only used this in the ‘phone cheap time’ - >21.00. A game for Amiga or Atari ST was 900kb - the modem was about 3600-12200 bauds. you waited very long from time to time.
Motorola 68000
2023-03-17 10:37:06
https://vintagecomputing.ch/?browseid=503
Base for a lot of computers (GUI, Mac, Atari, Amiga, Next  etc) arcades and Arcades! Expensive but with a fantastic assembler-language. 
https://vintagecomputing.ch/?browseid=507

Apples erste Mac-Generation nutzte ihn. Der Amiga wurde von ihm inspiriert und um ihn entwickelt, wie auch der Atari ST. Der MC68000-Prozessor von Motorola wurde der Standard für die Homecomputer-Nachfolge der legendären 8-Bitterund zeitweise eine ernstzunehmender Alternative zu IBM-PCs.

"Motorola's Advanced Computer System on Silicon" war der sperrige Name, unter dem 1976 die Entwicklung des MC68000 und damit der Ursprung der 68k-Generation begann. Motorola orientierte sich beim Architekturdesign an den legendären IBM360-Mainframes, allerdings mit linearen Adressbereich; die Entwickler scherten sich auch sonst nicht um alte Zöpfe der frühen CPU-Entwicklung, sondern schnitten sie einfach ab.

https://vintagecomputing.ch/?browseid=4083
Very big club with 600 (?) members. There are all paying money.  A lot of people found here other persons with the same ideas and interests.
It seems that the name ist also Statement. In german spoken as KAK means shit.
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5934
Hah, I might not be the best to explain Amiga history, but I’ll do my best :) Fish disks were the main way to distribute public domain, open source, shareware etc. before the internet was wide-spread. People would send Fred Fish software, and he’d compile them into individual disks that people would copy. Magazines would have lots of companies that would allow you to order copies of these disks etc. He ended up creating over a 1000 disks this way. When cd-roms became a thing, you could order the whole collection on those. Those were strange times :)
Aminet was the most famous ftp-archive for amiga software. It was run by the same guy that made Brainfuck, Urban Müller. Rather than chronologically like fish disks, it was organized by topic, with readme’s for every file. You could upload to a staging area, and he’d put them in place. Much like fish disks, companies would print cd-roms with the latest from aminet for those not hooked up to the internets (or on 56k modems, which was most people).
Usage, Services
2023-02-07 09:58:04
https://vintagecomputing.ch/?browseid=6677
_ Communication / Chat
_ Textfiles
_ Filez
_ Diskmagazines
_ Software 
_ Games
_ BBS-Games
_ Public Domain
.
2023-04-16 13:19:38
https://vintagecomputing.ch/?browseid=8258

Our President, Paul Schaerer

As Our President since 1993 he tries to keep the club running. He also tries to "fill" the club-MAGA 
He was born at 1st of April 1954 and is an educated radio-tv technician. 1978 he startet working for IBM and acts as a Hardware Level2 supporter since January 1997 in still the same company. 
Even if he works with "real PCs", he loves MSX. He is a hardwareman and You can see it because he developped a lot of Hardwarestuff. 
->Slotexpander, Modeltrain-controlling and some other hardware. 
His e-mail address: schaere@ibm.net

Our Vice-President, Peter Burkhard

This man is the driven force of SUNRISE SWISS and so also the driving force to developp all the excellent projects released by SUNRISE SWISS. In his professional live he is a salesman who sells courtains. 
During his small free time he likes to play games with MSX and Playstation. He is the guy who everytime finds new software like games, demos and sounds in all over the world. He also holds contact with all MSXers all over the world. To do this, a thing not from MSX is very helpfull to him; INTERNET. 
His e-mail address: pburkhard@msx.ch
picture of Vice-President
picture of Cashier

Our Cashier, Hans Juergen Rechsteiner

One of the most important jobs in a club is the cashiers job. This is not only his job for the club, but it is also a big part of his daily business. He is the branch manager in a large chain store with stores all over Switzerland.
As an MSX computer-hobbyist, he mostly tries to make titles for his own movies. He also likes it to developp own sounds with his music-module. Another thing he loves is to make bar-b-queues. How all the other things, he also does this nearly perfect. 
His e-mail address: hjrechi@swissonline.ch

Our Secretary, Hans Langenauer

His job in our club is, to write everything about our monthly meetings. This is not an easy, but a very intresting job. He also writes all the paperstuff for the club. In his professional live he is a government official in a village near St. Gall. If he don't have to write articles for the MAGA, he loves it to make movies. On every ocassion, he is there with his camcorder. All this stuff, he is editing and cutting with his MSX. That's why he is waiting yearning for the announced digitizer which should be released soon from SUNRISE SWISS. 
Sorry, but he don't have an e-mail. Phone: xx41 x71 385 85 72
picture of Aktuar
picture of Beisitzer

Our Assistant, Marcel Truetsch

As Our Assistant, he is mostly responsible for the editing of the club-MAGA. He is an educated postman and he loves not even MSX but also interneting and gameconsoles. He everytime knows the newest news about Internet helps, and games.
He also is a member of the legendary SUNRISE SWISS which developpes the finest stuff for MSX. He knows nearly everything about the news there and he acts as a kind of public relations manager. So, he seems to be the right hand of Peter Burkhard. 
His e-mail address: mtruetsch@msx.ch
Books to learn coding
2024-08-04 16:19:26
https://vintagecomputing.ch/?browseid=9339
  • Books bought
  • Oreill füssli - "public library" (Go there read and make notices)
https://vintagecomputing.ch/?browseid=2059
there are two aspects came together in the universal computer. 
1. computing (sorting)
2. control (cases, if then, input)
before this were seperated functions in analoge maschines.
Actual Demoscene
2023-02-11 14:57:40
https://vintagecomputing.ch/?browseid=119
The demoscene was first a spin-off the crackers and became an own culture with festivals, ‘jams’ and contests. Often there are old computers embeded. 
Kraftwerk
2022-07-18 21:26:53
https://vintagecomputing.ch/?browseid=3080
Kraftwerks music is of course double ‘homecomputer’. 
- first the content - you create the future
- second the music - could be made on a homecomputer
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5721
Till today. What is the right amount of buttons?
It started with 3 Buttons and than 1 for the macintosh, 2 For Amiga, 2 for MS-DOS (ContextMenu).
Often behind the discussion: "Profesionality" vs too simple.
Interesting questions: Were the 16-bit-Homecomputergames differeent on Atari ST/Amiga and on Mac? An how? 
(First Impression: No second button used in 16-Bit-Games.)
 
Atari
2023-05-08 11:05:46
https://vintagecomputing.ch/?browseid=8877
Atari was first a company for arcades and than splitted to Arcade and Consoles/Computers. 
Homecomputer dilemma
2023-03-27 20:48:56
https://vintagecomputing.ch/?browseid=7863
Only the consoles survived in the memory of the world  and not the homecomputers. 
.
2022-06-06 10:58:59
https://vintagecomputing.ch/?browseid=3721
Trotzdem war Sound FX eines meiner wichtigsten Programme. Ohne dieses hätten diverse unserer Spiele (> 10 Stück) nicht den tollen Sound von Roman Werner.
https://vintagecomputing.ch/?browseid=3952
Damit die Historie stimmt: Die Version 1 erschien am 7. Januar 1998; es gab aber eine 0.x-Version, die ich als Silvestergruss an einige Freunde verschickt hatte. Ob es die noch gibt, glaube ich aber nicht...
Grouping
2022-07-02 08:49:18
https://vintagecomputing.ch/?browseid=4212
How people connect each other. Which places were important and why? Which media was important and why? Most of this places (Clubs, Supermarkets,  Arcades/Spielsalon, Computershops).
What happened with people from the country side? 
.
2022-07-07 13:23:59
https://vintagecomputing.ch/?browseid=4406
Drop Da Bomb ist sicher nicht vielen Atari-Fans ein Begriff. Könntet Ihr Euch kurz vorstellen?
Wir sind ein Musiker-/DJ-Kollektiv aus Basel in der Schweiz und produzieren Electro, dies zu einem großen Teil mit Lo-Fi-Instrumenten und -Computern. Seit einigen Jahren veröffentlichen wir die erstellten Songs auf unserer Website [1], Micromusic.net/Domizil Records und einigen weiteren Websites.
Unsere Crew besteht aus: Stu (Atari ST, Synths, Effekte), Remo (Laptop, Synths & Samplers) und Dj Rewind (Turntables). Auf unseren Live-Auftritten sorgt unser Laser-Techniker "Dr. Argon" zusätzlich für visuelle Effekte.
Aufstand der Zeichen
2022-09-12 08:14:43
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5460
Aufstand der Zeichen' hatte der französische Philosoph Baudrillard die Graffiti-Praxis schon in den Siebzigern genannt – eine Rebellion, die nicht gegen Kapitalismus, Ausbeutung oder Staatsmacht aufbegehrt, sondern die 'urbane Ordnung der Zeichen' aufmischt.
games
2022-12-20 16:42:02
https://vintagecomputing.ch/?browseid=6160
“letztlich waren games ende der 80er jahren, der ort um leistungsfähigkeit von computern als grafisch und interaktives erlebnis zu zeigen.  #shootemups”
und das nicht nur in sachen grafik, sondern auch motivationen. 
Mobiles Kino (Basel)
2022-07-04 16:47:56
https://vintagecomputing.ch/?browseid=250
A lot of works in the area of electromechanic/optic calculation in games.
Pinballs & Computing
2022-05-27 18:48:48
https://vintagecomputing.ch/?browseid=260
Pinballs are really computing hells. 
Coding Basic
2022-06-11 14:48:47
https://vintagecomputing.ch/?browseid=489
Basic was one of the first coding possibilities in the 8bit and also the ‘OS’. the interface to the computer. The shells were ‘basic’.
LOAD “”",8,1
With the second generation of homecomputers. The linenumberless basic came up like GFA-Basic etc. This was a new step and brought basic on the level of Pascal and co. 
.
2022-05-21 14:24:19
https://vintagecomputing.ch/?browseid=3040
Game description
Starbirds is a shoot'em up game in the style of old AMIGA shooters like R-Type, Apidya, Wings of Death and many others. The game play is simple: the player controls a space ship (called the Starbird) and tries to keep alive, which is best ensured by shooting as many enemies as possible.
Starbirds features four horizontally scrolling levels, each packed with a huge amount of enemies and guarded by an extra-large boss enemy with big shields and power. The levels are constructed in a way that there are a lot of turn-off's which allow the player to take another path each time.
A special feature of Starbirds is the weapon system, which was inspired by action games like Wings of Deathand Lethal Xcess. There are two categories of weapons, primary and secondary weapons. Each category consists of 8 different types of weapons, four of each category are selected by the player before entering the first level. The player can decide at every time if the approaching enemies should be attacked using the primary or secondary weapon. By repeated pressing of the fire button the primary weapon is fired, by holding down the button the secondary weapon is fired.
The currently active weapon can be changed by collecting weapon symbols, which are left behind from exploding enemies quite often. Blue symbols represent primary weapons, red symbols secondary weapons. Every weapon has five different powers. If a symbol is collected, which represents one of the currently active weapons, then its power increases by one. Therefore it is advantageous to collect the same symbol several times in order to get a weapon with high power. On the other hand, changing a weapon reduces the power by one, therefore too many changes without intermediate power-up quickly lead to a poorly armed space ship with little chance of survival.
The Starbird space ship does not survive hits with enemies, their shots or with the background. Fortunately the player has six space ships available and he can restart the game three times in the last visited level. The game supports four levels of difficulty, which can be selected in the main screen, before entering the first level. Finally the game can even be played by two players simultaneously.
Terra Cresta
2022-06-06 10:32:56
https://vintagecomputing.ch/?browseid=3707
We started working on Exitor right after we get our first Amigas. It was supposed to be a vertically scrolling shoot 'em up heavily inspired by Nichibutsu's 1985 arcade classic Terra Cresta (テラクレスタ). Hovever, it is still in the works.
.
2022-07-02 21:20:02
https://vintagecomputing.ch/?browseid=4232
Antares is a classic role-playing game of the Bard's Tale variety set in a science-fiction scenario. After the radio contact with space explorers stopped, a second troop goes to look for them. Unfortunately on the way they receive a emergency call, get shot and have to land on the planet Kyrion. Now the troop has to explore the planet and find out more about what happened.

The party has six members (chosen from twelve pre-defined characters) with different statistics and abilities, e.g. fighting, cooking, PSI (the science-fiction variant of magic) or translating (needed to communicate with non-hostile species). The world and dungeons are explored through a first-person perspective and when meeting enemies, the fight plays out turn-based: the player tells the characters what to do and text informs of the results. Killing enemies reward experience points which in turn improve the abilities.

Each character has to eat and sleep. While too much hunger results in death, a sleeping character is in a kind of trance: he still walks around, but can't take any actions or fight. Besides sleeping, there is also medicine available to keep the spirits up: just like other parts of equipment, it can be bought in hidden shops with gold found at slain enemies. Each character can transport up to six items and a radar shows how dangerous the current area is. Dead party members can be resurrected at the landing module.
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5056
Founded by Metalwar, Helix and PGCS, 1988.
  • MEGA DEMO, October 1988. Code: Metalwar. GFX: PGCS / Ironhawk. Music: Mr. Last / Metalwar
    Founded by Metalwar, Helix and PGCS, 1988.
  • First ALCATRAZ Copy Party, Geneva, Switzerland, December 27 and 29, 1988.
  • MEGA DEMO II
  • MEGA DEMO III
  • ODISSEY, December 1991
  • ILYAD, August 7, 1994
HIstory
2022-08-03 12:18:08
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5064

Alcatraz was formed in 1988 from the ashes of the more strangely named "Motley Crue Team", by Metalwar (Code, Music), Helix (Gfx) and PGCS (Gfx).

Metalwar was the mastermind behind most of the first productions of the group, until the time of Mega Demo 2, when new creative members like Hornet of Avengers joined Alcatraz.

After Mega Demo 3, Metalwar started to work on his dream Amiga game, codenamed "Ilyad". This shoot 'em up was eventually released in 1989 by UbiSoft. One year later, Metalwar and Helix decided to leave both the group and the scene, leaving PGCS heading the group.

.
2022-10-01 00:51:11
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5574
cently founded by Eduard Stiefel, where he worked together with Ambros Speiser on developing the first Swiss computer ERMETH, and developed the programming language Superplan (1949–1951), the name being a reference to Rechenplan (English: computation plan), in Konrad Zuse's terminology, designating a single Plankalkül program. He contributed especially in the field of compiler pioneering work and was eventually involved in defining the languages ALGOL 58 and ALGOL 60. He was a member of the International Federation for Information Processing (IFIP) IFIP Working Group 2.1 on Algorithmic Languages and Calculi,[1] which specified, maintains, and supports ALGOL 60 and ALGOL 68.[2]
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5850
Brainstorm is a Swiss-based demo group, that has existed in two distinct periods; their formation as an Amiga demo group in the period between 1989 and 1993, and their reformation as a mainly pc demo group in 2006 until present day. They were originally formed a short while before may 1989 by graphician Chester and coder Majestic, and their first release was Lazer Roll. During the summer they recruited more members (like Orlando), and at the end of the summer vacation they were joined by the entire group Axxis (Bird, ...). This group had both a Swiss and German section, but the German section was found to be substandard and was forced to leave after a while. Another member, swapper Joker, left the scene soon after. They had by now started planning what would become the diskmagazine Zine. It was originally conceptuated as a cooperation between Brainstorm and another Swiss group at the time, Setrox, but the latter eventually decided against being part of the project. Due to this, Setrox coder The Accused left to join Brainstorm. Zine 1 was released in october. They were now a totally Swiss group again, except for two German members - Shadow and Yankee.
Advert in Cracker Journal 18 (january 1990), looking for members. Cracker Journal 19 (march 1990) reported, "Angel Dust joined Brainstorm and his name is now Six Pack." Sometime between Zine 3 (february 1990) and Zine 4 (april 1990) they decided to kick their German writer Yankee because he wasn't productive enough. He was a freelance writer for D.I.S.C. for a while before finally joining Addonic. Zine 5 was released at the Alcatraz Pentcost Party 1990 at the beginning of june. It was to be Orlando's last issue as editor, as The Accused had returned from his army service.
Metamorphosis (august 1991) mentioned their bbs Cheese-Line as 'new', and listed Accused, Axel, Bird, Chesney, Chester, Droid, ESA, Fly, Grubi, Luke, Macho, Majestic, Odie, Oli, Orlando, Patsy, Peace, Scattergold and Truxton as active members. Danish megaswapper The Pride joined the group in late september, and was sent a new packmenu for creating a new series of packs (see Superpack 1) - which would become the Obsession packseries, starting in october. All this was also reported in R.A.W 1 (november 1991).
R.A.W 2 (february 1992) reported that The Pride moved on from the group to join Sanity, and that a Finnish section had been opened by Phazer, Extabulator, Hoover, Mac, Top Azz and Voyager.
January 1993 saw the release of Axel's musicdisk Musicland, featuring among other songs his 8th-placed Technology from The Party 1992 the month before.
https://vintagecomputing.ch/?browseid=5864
Alcatraz Pentcost Party 1990 was held at the Centre Culturel du Chene in Aubonne, Switzerland. Alcatraz was originally to have arranged this party (together with Brainstorm) in april, but the original plans fell through. There was a dj with a huge light and laser show, a large screen, around the clock movies and a snack bar, so there was plenty of activities to get into. Separate sleeping quarters were available in a nearby hall. This may very well have been the first instance of females getting free entrance to a demo party. As we know, this became the norm in the years to follow. The winner of the demo competition won an A1000, the second place took home an Action Replay cartridge and some empty disks.
Cracker Journal 19 (march 1990) reported, "Alcatraz' "Pencost Mega Party" on 2nd to 4th of june 1990. Acitivites: Mega Demo Competition, DJ - light and laser show, three little conference rooms, two mega screens, TV and video corner, snack bar, special modem phone line, sport places, about 70 beds..."
Results and information based on Pentcost Party Invitation and party report in Hack-Mag 1 (august 1990).
https://vintagecomputing.ch/?browseid=6291
  • 2nd - 4th June 1990
  • Aubonne, District de Morges, Vaud, Switzerland
Alcatraz Pentcost Party 1990 was held at the Centre Culturel du Chene in Aubonne, Switzerland. Alcatraz was originally to have arranged this party (together with Brainstorm) in april, but the original plans fell through. There was a dj with a huge light and laser show, a large screen, around the clock movies and a snack bar, so there was plenty of activities to get into. Separate sleeping quarters were available in a nearby hall. This may very well have been the first instance of females getting free entrance to a demo party. As we know, this became the norm in the years to follow. The winner of the demo competition won an A1000, the second place took home an Action Replay cartridge and some empty disks.
Cracker Journal 19 (march 1990) reported, 'Alcatraz' 'Pencost Mega Party' on 2nd to 4th of june 1990. Acitivites: Mega Demo Competition, DJ - light and laser show, three little conference rooms, two mega screens, TV and video corner, snack bar, special modem phone line, sport places, about 70 beds...'
Results and information based on Pentcost Party Invitation and party report in Hack-Mag 1 (august 1990).
(Entry is a copy of the Demozoo entry! > https://demozoo.org/parties/7/)
FILE_ID.DIZ
2023-02-07 10:00:37
https://vintagecomputing.ch/?browseid=6685
  1. Program/file name: Ideally, all uppercase and followed by one space. Carriage returns are ignored in this file.
  2. Version number: In the format "v1.123", followed by a space.
  3. ASP number: Only if an actual ASP member, otherwise ignored.
  4. Description separator: A single short hyphen "-".
  5. Description: The description of the file. The first two lines should be the short summary, as older boards cut off the rest. Anything beyond that should be extended description, for up to eight lines, the official cut-off size. Additional text could be included beyond that but might not be included by the board.
Demoscene
2023-02-11 14:57:08
https://vintagecomputing.ch/?browseid=6764
CODE > Graphics (Effects), Sound, SizeCoding > Effect, Synaesthesy  (Creativity Process)
Community > Concurrency > Metagame > Scene
Keyboard
2023-03-16 15:56:19
https://vintagecomputing.ch/?browseid=7409
The keyboard is really good. 
Attention: The backspace is called ‘roubout’ and you can use it with SHIFT! on the right side on top (same place like backspace)
There are three modes:
  • Default Inser-Line (L)
  • Commands (K) - Commands : Shift-Function > The command
  • Graphics (G) - Create the char with graphics (First Shift Graphics > Shift Key)
The whole system is a token coding thing. 

 
Calculator
2023-03-16 15:57:55
https://vintagecomputing.ch/?browseid=7411
In the manual first there is the explanation, how to use it as calculator.

PRINT 2 3
(If you are as default in the command-mode (K), you just have to click P and it creates a print)

You can also write LET a=10 and than work with then in the shell.
https://vintagecomputing.ch/?browseid=7638
With support for multicolor sprites and a custom chip for waveform generation, the C64 could create superior visuals and audio compared to systems without such custom hardware.
The C64 dominated the low-end computer market (except in the UK and Japan, lasting only about six months in Japan[7]) for most of the later years of the 1980s.[8] For a substantial period (1983–1986), the C64 had between 30% and 40% share of the US market and two million units sold per year,
In the UK market, the C64 faced competition from the BBC Micro, the ZX Spectrum, and later the Amstrad CPC 464.[11] but the C64 was still the second most popular computer in the UK after the ZX Spectrum.[12] The Commodore 64 failed to make any impact in Japan. The Japanese market was dominated by Japanese computers, such as the NEC PC-8801, Sharp X1, Fujitsu FM-7, and MSX.[13]
Part of the Commodore 64's success was its sale in regular retail stores instead of only electronics or computer hobbyist specialty stores.
One computer gaming executive stated that the Nintendo Entertainment System's enormous popularity – seven million sold in 1988, almost as many as the number of C64s sold in its first five years – had stopped the C64's growth. Trip Hawkins reinforced that sentiment, stating that Nintendo was "the last hurrah of the 8-bit world".[57]
 
 
Market WAR
2023-03-20 16:48:40
https://vintagecomputing.ch/?browseid=7642
The Tandy Color Computer was the runner up. The Apple II was the winner in the category of home computer over $500, which was the category the Commodore 64 was in when it was first released at the price of $595.
n the United States, the greatest competitors were the Atari 8-bit 400, the Atari 800, and the Apple II. The Atari 400 and 800 had been designed to accommodate previously stringent FCC emissions requirements and so were expensive to manufacture. Though similar in specifications, the C64 and Apple II represented differing design philosophies; as an open architecture system, upgrade capability for the Apple II was granted by internal expansion slots, whereas the C64's comparatively closed architecture had only a single external ROM cartridge port for bus expansion.
Aggressive pricing of the C64 is considered to have been a major catalyst in the video game crash of 1983.
The price war with Texas Instruments was seen as a personal battle for Commodore president Jack Tramiel.[25] Commodore dropped the C64's list price by $200 within two months of its release.[6] I
Meanwhile, TI lost money by selling the TI-99/4A for $99.[26] TI's subsequent demise in the home computer industry in October 1983 was seen as revenge for TI's tactics in the electronic calculator market in the mid-1970s, when Commodore was almost bankrupted by TI.[27]
Although many early C64 games were inferior Atari 8-bit ports, by late 1983, the growing installed base caused developers to create new software with better graphics and sound.[34]
 
Atlantis
2023-09-15 10:01:32
https://vintagecomputing.ch/?browseid=9153
Last active c64 Swiss based group!!!

When the Computer Freaks Association died, most of the remaining active members started a new group called Atlantis. Immortal Flash was then released for Atlantis as well.

Between 09.11.2013 and 24.07.2016 in Co-op with Fantastic 4 Cracking Group.

In 2018-2020 ATL worked on Propaganda First Release List and some cracks together with Genesis Project.
 
Cracking
2023-02-11 14:57:25
https://vintagecomputing.ch/?browseid=768
Make games copyable. Some cracker groups where in the tradition of information freedom, others learned from cracking software creating software, others had fun, others were in a sport ‘who is first’ and of course also others gained money. 
Why switzerland? and not us? The rumor is: There was no law in switzerland against cracking. 
mainframe
2022-04-15 10:31:58
https://vintagecomputing.ch/?browseid=1553
of course mainframe computing was only possible for universities, students or big companies. creating workstation like lilith or next were a middle thing between mainframe and personal computers. 
Dev-Bio XYZ 70+
2022-06-06 14:09:19
https://vintagecomputing.ch/?browseid=3767
  • No curriculum there for information technology > ETH Mathe/Physik > Pascal (Mathem. Algorithmen) > Speicherung Lochkarten
  • Firma  (Cobol) PDP11
Weber, A. Christian
2023-02-14 09:24:41
https://vintagecomputing.ch/?browseid=1489
vs. Muscian Weber, Christian
Intro Insanity Fight
2022-05-19 13:22:06
https://vintagecomputing.ch/?browseid=2878
Zitat:
Vor allem der Sternenhintergrund im Intro von Insanity Fight war für damalige Verhältnisse absolut cool. Christian Weber (er hat mir dieses Wunderwerk für das Intro zur Verfügung gestellt) hat hier ein wenig gezaubert und mit den 8 Sprites welche der Amiga darstellen konnte, alle diese Sterne dargestellt. Noch heute weiss ich nicht genau wie er dies getan hat :-).
Historical Culture
2022-04-10 20:58:18
https://vintagecomputing.ch/?browseid=297
Culture towards technology changed massively in the last 50 years. 
War Heli (Atari ST)
2022-07-08 11:36:10
https://vintagecomputing.ch/?browseid=1258
War Heli is a state of the art shoot em up game with big sprites on a computer with no hardware-scrolling! 
https://vintagecomputing.ch/?browseid=1273
Perhaps the first shoot-em-up with joystick, keyboard and mouse-control. 
.
2022-04-28 11:39:51
https://vintagecomputing.ch/?browseid=2266
**The Cheshire Catalyst** (Richard Cheshire) (@Cheshire2600) was the last editor of the notorious TAP Newsletter of the 1970s and 1980s. (TAP was a predecessor of 2600 Magazine.) In his “share the knowledge” spirit, he has volunteered at every HOPE conference since the first one in 1994. His PHonePHriendly.Com sets up web pages meant to be read on mobile phone web browsers, and allows him to delude himself that he’s still into phones as a phreak.
TENNISFORTWO
2022-04-29 14:48:08
https://vintagecomputing.ch/?browseid=2343
Tennis For Two was the first Videogame ever! It was developed in 1958. The gameplay features were more complex and more fun than in the later very popular Pong or Breakout. GameLab ZHdK has made a new version to bring the amazing game mechanics to attention. You hit the ball with the A-button of your controller while you use the left analogue stick to indicate the direction (or angle) of the tennis ball. And since it is tennis, you can hit the ball anywhere in your own half of the court! It is surprisingly fun to play the "TennisForTwo Fantasy 1958" version. Made in 2015 by GameLab ZHdK.
https://vintagecomputing.ch/?browseid=3161
The difference between Homecomputer and Businessmaschines was clear for the homecomputer users. Homecomputers were cheap, colorful, had sound, modern (GUI) and you could play with them. So they were designed for ‘fun’. And they came all in one - as one consumer product. So it was ‘identity’. Clear that the Amiga was first designed as an Console. On the hardware side the homecomputers didn't use the ugly intels like almost no Arcade-Console-Maschine did. The question here why? Perhaps because the most of the Software had to be coded in Assembler? 
One of the big question was: Is the Macintosh a Homecomputer? One answer it was to expensive for beeing a homecomputer. Perhaps the homecomputers were the cheap versions of the macintoshs. 
https://vintagecomputing.ch/?browseid=3338
The long history of computing (technically) show the problems. First they tried to solve complex (math.) problems as special automates. 
https://vintagecomputing.ch/?browseid=3469
Mod and one of the first game design actions on the big platforms. 
.
2022-06-30 14:59:00
https://vintagecomputing.ch/?browseid=4113
Dugger was the first game to use some components of my upcoming "Game Exec" mini OS which was used in many games such as Crack, Eliminator, Leonardo, Ringside, Star Wars, Traps'n'Treasures and more.
https://vintagecomputing.ch/?browseid=6746
Games working with Products like Cracks, Games, Demos.
Mechanics: Faster, better in the most of the time groups against other groups for symbolic or community capital. 
Like Cracking, Demoscene
https://vintagecomputing.ch/?browseid=7527
What type of ‘art’-concept is used in the demoscene?
https://vintagecomputing.ch/?browseid=7881
 
  • most games - you play not act 
  • qix no
  • pac man - somehow but too hard
  • moon lander? no really
  • asteroids no
  • galaxy - some visual aspect - mukokuseki
  • missile command no 
  • atari 2600 porno games no
  • klax arcade - chain
  • frogger
  • most shootenup (space invader - war visuals) 
  • lemmings? dark behind the nice graphics
  • battle chess - reanalog - brutal
  • demoscene? biggest part - yes
  •  
https://vintagecomputing.ch/?browseid=7889
It is the cathode ray. 
and it never goes up - only in the demos.

it is a technical visual thing about power and control! 
https://vintagecomputing.ch/?browseid=7891
tribute to?
exploting? 
> tribute - take the best … collage
.
2023-04-06 20:24:38
https://vintagecomputing.ch/?browseid=8014
ldx #0
 lda #0
loop:
 adc 1
 sta $200,x 
 sta $300,x
 sta $400,x
 sta $500,x
 inx
 cpx #$ff
 bne loop